• Nyheter

Vinterinformation från Boalts Bygde & Kulturförening

Vinterinformation från Boalts Bygde- och Kulturförening december 2021

Historik
De två sista nattvandringarna har avverkats för året. Den 6/11 var det Linda BN, Ulf och
Bertil och 3/12 var det Poppe, Magnus S, Tobias D och Ingrid J som ställde upp och gick. Tack för era insatser!

Föreningen har haft svårt att bemanna dessa nattvandringar, vilka
inbringar en slant till föreningen. Det hade underlättat bemanningen av dessa tillfällen, om fler frivilliga ville anmäla sitt intresse. Vi kommer att avvakta och se om detta fältarbete, kommer att fortsätta i kommunen och om vi har möjlighet att bemanna de tillfällen vi får. Jag har tidigare nämnt, att gruppen aldrig får utsättas för fara och den ska heller aldrig ingripa i någon ”farlig” situation. Nattvandrarnas uppgift är att synas i samhället (stöd främst till ungdomar) och endast rapportera olägenheter. En rättelse från tidigare infoblad; minimiålder är 18 år för att delta i en nattvandring tillsammans med en person, som har gått grundutbildningen. Minst 3 personer vandrar vid varje tillfälle. Är du intresserad och vill skriva upp dig på ”nattvandrarlistan”, hör av dig till Ingrid J; 070 – 522 24 46.

Den senaste verksamheten har varit;
Kultur- och Demokrativeckan; lockade ca ett 50-tal besökare. Det var t o m några bybor, som kom två gånger bara för att komma och prata och inmundiga Bitte´s goa fika. Tack alla besökare, för visat intresse!
Iordningsställt och upprensat inför vintern på ”gården”, blev det på höststädningsdagen.
Efter utfört dagsarbete bjöds det på grillad korv och rulltårta med dryck. Ca 12 personer dök upp. Tack för att du kom ihåg och kunde komma på bygdegårdens städdag!
Kuppmakarna har avverkat sina föreställningar, för i år, med i stort sett fulla hus vid varje uppspel. Här stöttade föreningen (Bitte) upp med servering av kaffe och kaka.

Ett önskemål från en av våra medlemmar, kom in under vår Kultur o Demokrativecka och det var; ”Pyssel med Bibbi”. Ett pysseltema hann vi med att planera in nu i december.
Totalt kom 8 deltagare, på 2 tillfällen. Vi som var där, hade det mycket trevlig! Det gjordes dörrkransar, julgruppsarrangemang och julgranar mm. Det bjöds på glögg, fika och godis.
Det kommer, med all sannolikhet, att planeras in fler av dessa pysseldagar med ”Bibbi”.
Framtiden
Bygdegårdens lekplats står inför en uppfräschning. Vill du vara med och hjälpa till med detta projekt, kontakta Patrik Carzborn, 0733 – 88 19 88.
Till våren behöver även tennisbanan lite omsorg, Där finns bl. a något slukhål inne på
banan samt att linjerna behöver fyllas i. Vi ska också se om vi kan laga hål, som finns i nätet (ett billigare alt. än att byta allt). Vill du hjälpa till med diverse fix och trix, är du välkommen på våra städdagar, som sker till våren och på hösten ev. kan det bli någon extra fixardag.
Information kommer i så fall att sändas ut via mejl.
Det finns också lite måleriarbete kvar på fasaden att utföra. Detta planeras in framåt
vårkanten.
Fiberinstallationen har varit en riktig ”seg kola”! I dagsläget är det vissa komponenter, som är restnoterade och därför har vi inte kunnat slutföra systemet. Snart hoppas vi kunna erbjuda uppkoppling till ”Världen”, utanför” i vår Bygdegård!
Årsmöte; Ändrat datum till den 26 februari kl. 11,00. Kallelse kommer att sändas ut via mejl till de medlemmar som har angett sin mejladress. Har du inte gjort det eller vill komplettera den (lägga till fler mejladresser), kontakta Ingrid J, 070 – 522 24 46. De medlemmar som idag inte har angett en mejladress, kommer kallelsen att skickas brevledes.
Det finns föreläsningar inplanerade till våren och vi hoppas kunna genomföra dem, trots ev. pandemiregler. Det är bl. a; ”Från Skåneleden till Everestleden” – Bilder från idylliska och äventyrliga vandringar i Europa och i Nepal (Sara & Bengt), OBS. Flyttas fram till nytt datum. Återkommer!

”Indien och dess majestätiska djurrike”, bildvisning och föredrag med Magnus Mårtensson.
”Jack the Ripper” med Stefan Rantzow. Separat inbjudan kommer att sändas ut och sättas upp på reklampelarna i byn. Information hittar du även på föreningens hemsida;
Kom och lyssna och titta på vad föreläsarna har att erbjuda. Det är alltid något man lär sig eller förundras över och kanske väcks en nyfikenhet till liv, vem vet? Tag gärna med en vän!
Pandemin fortsätter att hålla i sig och det har också blivit ”tillökning” i virusfamiljen. Vi måste förhålla oss till detta och vår verksamhet kommer att utformas efter de riktlinjer som gäller för tiden. Stanna hemma om du känner dig ur form! Tveka aldrig att be en granne eller vän om hjälp i detta läge eller när som helst, egentligen!
Nu vill jag önska Dig – En skön Julhelg och Allt
det bästa inför det Nya Året – 2022!
Therese B
Ordf. Boalts Bygde-o Kulturförening