Sommarhälsning från ordföranden

Information från Boalts Bygde- och Kulturförening – juni 2023 till medlemmar m.fl.
Sommar, sommar, sommar…, ja sommaren är här och har varit ett tag nu
med sol, värme.
Resultatet av det en oroväckande torka, ja vädret är tyvärr inget vi kan råda över.
Kort information från våra möten under vårens gång.

Verksamhet
Trivselkvällarna har varit en uppskattad aktivitet, från er medlemmar. Vi är så tacksamma, att ni kommer och därför vankas fler av dessa samkvämskvällar framledes.
Föreläsningen med Magnus Mårtensson och hans fantastiska bilder på natur, landskap och framförallt, vid detta tillfälle fågellivet i England, var en trevlig kväll (förf. anm.).
Brita Björs med sin unika egendesignade enmansshow var en unik raritet. Kulturen är mångsidig – tur är väl det!
Vårstädning Med hjälp av ett glatt arbetsgäng på 18 personer hanns det med att vårstäda både vid bygdegården, men även på Ryggåsens (Sylvias hus – Boalts bygdegårds för. ägo) utemiljö på förmiddagen. Lön för mödan blev grillad korv, kaffe och kaka.
Valborg kom och blåste iväg, dock utan eld och sång pga. hunger och kyla, gissar jag, men ett 40-tal tappra firare dök upp denna afton. Hoppas du hade det trevligt!?
Nationaldagen förgylldes med musik av Laban och Trussing. Bitte inflikade med några utav Sylvias dikter.

Styrelseinformation

Medlemsantalet har ökat i jfr med föregående år och det är vi så glada över. Några i styrelsen håller på att sammanställa en kort folder, där vi kan marknadsföra vår verksamhet och ev. fånga upp fler medlemmar. Tack för att du vill vara medlem!
Det har satts upp tak över de nya värmepumparna, för att skydda från kyla. Den södra pumpen har krånglat vid kallt väder. Vissa av gardinstängerna, är krokiga och svåra att hantera. Bitte har sytt på en kanal vid ett fönster, för att se om det går lättare att dra i gardinen. Byta gardiner och stänger är en kostsam historia, så vi avvaktar och ser hur länge vi kan behålla dem vi har.
Barnverksamheten (barngrympan) har genomfört sin första termin och det har också varit en uppskattad aktivitet av de aktiva familjerna. Det har köpts in material och en mindre musikanläggning för de pengar vi erhöll av Landsbygdslotten. Landsbygdslotten –
för en rikare landsbygd. Allt ekonomiskt överskott från försäljningen av Landsbygdslotten går till Bygdegårdarnas Riksförbund (BR). Är du intresserad av att beställa några lotter, gå in på https://www.landsbygdslotten.se/. Barngympan startar upp igen till hösten.
Bouleverksamheten fortlöper hela året. Aktiviteten ligger på onsdagar kl. 14.00 Är du intresserad – kom hit – alla kan spela! Det har investerats i några parasoller, som kan sättas upp vid uteplatsen. Nu kan boulegänget också fika, utan att få solsting!
Tennisnätet är uppsatt och linjerna lyser upp hela planen. Nu ser man tydligt om bollen är inne eller ute, om man nu tycker det är viktigt!? Nätet är till viss del sönder och vi ska se om vi kan lappa ihop det tills nytt nät kan införskaffas i framtiden.
All litteratur håller på att kategoriseras, så att det bli lättare att se vad som finns Är du intresserad av att kolla vad som finns och ta/låna en bok – kontakta gärna Jane F och Ingrid J. De har den bästa kollen över vårt lilla bibliotek.
Musikanläggningen ska nu vara rätt inställd och mikrofon, headset och användandet av kanonen ska fungera felfritt. Fibern likaså.
Du har kanske sett vår ”sneda flaggstång” ett tag, men nu ska allt vara åtgärdat. Ny spira och ”rak” flaggstång.
Elkostnaden har, även under våren, tagit hårt på föreningens ekonomi, men framledes hoppas vi kunna sänka elförbrukningen med hjälp av de nyinstallerade värmepumparna under den kalla årstiden. Föreningen har erhållit ett driftsbidrag från kommunen på 22000 kr och styrelsen kommer även att söka el bidrag från staten. Uthyrningsintäkterna ökade något i jfr. med samma period förra året.
Med tanke på rådande klimat, behöver gräsmattan inte klippas lika ofta. Du, som är klippansvarig på din vecka, tar ett eget beslut om ”mattan” behöver klippas eller ej. Men det är bra om du också kollar av de få trädgårdsland som finns, för ogräset, det växer minsann…!
Du vet att det finns trädgårdsbord uppsatta vid Bergahålan, där man också kan ta ett dopp. Det finns två nedgångar iordningsställda. Ta gärna med förtäring, men vänligen ta med ditt SKRÄP hem! Nu vet jag att ni medlemmar inte skräpar ner, men skulle ni se något, som inte hör hemma i naturen, är styrelserna tacksamma om vi alla hjälps åt med att hålla det snyggt där uppe.
Har du någon idé kring gällande (höst)aktivitet, föreläsning, samkvämsaktivitet eller likande, kontakta gärna någon i styrelsen och berätta.

VAD VILL DU ATT DET SKA HÄNDA
I VÅR BYGDEGÅRD ELLER UTEMILJÖ? Det vill jag gärna veta!
Önskar Dig en härlig sommar precis så som Du vill ha den!
Therese – Ordf. BBKF