Infobrev juli 2022

Information från Boalts Bygde- och Kulturförening – juli 2022
Nu kommer det en sammanställning av information från Bygde och Kulturföreningen;
Historik
Till den första föreläsningen i mars med Magnus Mårtensson, ”Indiens majestätiska djur”, dök det upp ca 25 åhörare. Magnus är en föreläsare, som lyfter lite andra perspektiv kring människors liv och leverne och har många vackra bilder på djur att visa upp.
Den andra föreläsningen med Stefan Rantzow, ”Jack the Ripper”, fick ställas in pga. sjukdom, men istället kom Solveig Nordh och föreläste kring ”Brios historia med inriktning mot Br. Ivarsson och träleksakernas historia” – en intressant föreläsning.
Vårens samkvämskväll lockade ca 33 glada gäster. Vårstädningen var inte lika attraktiv, men fint blev det runt i trädgården. Träskyltarna, 2, (Boalts Bygdegård) är uppfräschade och den ene är uppsatt med ny armaturbelysning på bygdegårdens fasad. På städdagen fick
”arbetarna” sedan smaka på Bittes goa smörgåstårta. Tack alla ni, som kunde medverka!
Valborg firades med en tänd brasa redan från start och den värmde gott när vi stod alla och hälsade våren välkommen med vacker vårsång! Ca 34 personer dök upp och vi kunde sitta ute hela kvällen. Roligt att så många kom och firade!
Än en gång kom grabbarna ”Laban” och Åke till Bygdegården på årets Nationaldag. Det spelades och sjöng och vädret var med oss även denna förmiddag. Lite fika på det och dagen blev till eftermiddag.
Kort därefter firade vi bygdegårdens (100), styrelsens (25) och även syföreningens (80) årsdagar. Det blev en trevlig dag med många gäster, ca 200 besökare uppskattades av
festgeneralen Bitte. Arrangörerna hade fullt upp!
Allmän information
Kommunen har hjälp oss med att byta ut en av gungorna till en småbarnsgunga samt lagat ”landgången” i klätterställningen. Kvarstår gör dock målningen av ställningen. Vi återkommer i frågan.
När det gäller vår delaktighet i Trygghetsvandringar, har styrelsen beslutat att avstå detta uppdrag pga. svårigheter med att få ihop ett ”gäng” vandrare. Ev. kommer det att tas upp i framtiden.
Från Glimåkra sparbanksstiftelsen beviljades styrelsen det ansökta beloppet på 80 tkr. Detta bidrag ska användas till att installera nya värmekällor i fastigheten. Patrik C. sköter anbudsförfarandet. Ev. kan egen arbetsinsats bli aktuell. Nu finns det äntligen fiber i bygdegården! Tennisbanan har även fått ett markerat lyft med nymålade linjer.
Glimåkra Hembygdsförening har tilldelat Bygde och Kulturföreningen ett bidrag ur stiftelsen Glimfonden på 6 000 kr, för vår aktiva och ideella verksamhet i Boalts by. Vi bugar
och tackar!
Kommunen har betalat ut ett driftsbidrag på 21 378 kr och de pengarna kom och försvann fort igen! Elen är den stora utgiftsboven i ekonomidramat. Ca 33 tkr har det kostat hitintills i år.
Redan nu har vi planerat in en höstfest med mat och musik, så boka in lördagen den 3/9.
Någon samkvämskväll kommer med all säkerhet att ske under höstens gång.
Till hösten kommer yoga att startas upp i bygdegården, 5/9. Är du intresserad kontakta gärna Linda Nordqvist, 0730 – 656 716. Kursen sker i privat regi.
En föreläsning är inplanerad, sedan tidigare, den 15/9, ”Från Skåneled till Everestleden”. Vi hoppas även att kunna få lyssna på den inställda föreläsningen om ”Jack the Ripper” i höst, så ha koll på hemsidan. Har du tips på föreläsare, hör gärna av dig till Ingrid Johansson.
I november kommer Kuppmakarna tillbaka med sina teaterföreställningar.
Alicja Björk har målat en ny tavla med Elis lanthandel i bakgrunden och diverse personligheter i förgrunden. Vill du vara med och sponsra till inköp av denna vackra tavla,
får du gärna swisha till föreningen på; 123 348 16 60.
Ett litet tips – i Boalt finns nu ett s.k. ”airbnb” boende. Får du besök i sommar och inte kan husera dina gäster, gå då in på internet och boka. Sök på airnbnb Glimåkra.
Ha du koll på vad som händer i byn!?
Hemsidan – https://bygdegardarna.se/boalt/, för dig
som har Facebook, finns den här sidan; Vad händer i Boalt (ej föreningens).
Har du frågor, tips eller är du sugen på att vara med och göra byn mer levande och aktivare – tveka inte, utan hör av dig till någon av oss i styrelsen! Du är varmt välkommen!
Nu önskar jag Dig en avkopplande tid & glöm inte att stanna upp och njut av allt det vackra omkring Dig!
Vi syns till hösten igen!

Therese Bejvel
Ordf. i BBKF