• Hem

SUCCE FÖR BYAVANDRINGEN 24 september byavandring nr.2

Succé för byavandring i Flästa – Ljusnan

Succé för byavandring i Flästa
Litet av en succé får man nog beteckna söndagens byavandring i Flästa som. Trots relativt kort varsel samlades 35 personer vid Västerbackens bygdegård för att lära känna varandra och sin bys historia litet bättre. Glädjande var att förutom de infödda byborna så deltog både nyinflyttade, hemvändare och sommargäster. För dem som hade svårt att gå fanns en fyrhjuling med vagn i beredskap.

Lars-Göran Larsson och Sivert Norell från bygdegårdsföreningen stod som inbjudare och värdar. Promenaden utgick från bygdegården som vi fick höra hade byggts upp efter en brand på 50 -talet. Då ägdes byggnaden av IOGT men för ett tjugotal år sedan fick bygdegårdsföreningen möjlighet att överta byggnaden,

Vi gick sedan igenom gårdarna och det fanns mycket att berätta om personer och händelser från förr, inte minst gällde det förstås skolan.
Lärare som man mindes särskilt var Theodora Johansson och Lars Dalenius, Det kom i dagen en hel del pojkstreck och hur de bestraffats bl a genom tre dagars avstängning från matbespisningen, något som faktiskt kom att uppmärksammas i Expressen med bild där gossen ifråga satt utanför skolbyggnaden och grillade korv!
Gårdarna närmast bygdegården heter Strids, Frids och Störns och för att lättare komma ihåg husens belägenhet kan man tänka ramsan ” Striden
Stör Friden” påpekade någon. Vi gick fram till högafabriken och fick veta att den sysselsatt ett 50-tal personer under sin glansperiod. Flera av dem som deltog hade gjort små eller stora jobb där.

Många minnen och pratglada bybor gjorde att tiden gick fort och vi begav oss tillbaka till bygdegårdens veranda för att inta medhavt fika och njuta av utsikten. Trevligt med så mång bybor där – kanske borde ett söndascafé öppnas där sommartid? Sivert hade letat fram gamla fotografier bl a kunde man se en bild på manskapet på högafabriken.

Lars-Göran tackade alla som kommit och gemensamt bestämdes det att fortsätta vandringen i byn söndagen den 24 september. Vi var glada stt så många slutit upp idag men samtidigt saknade vi många. Dem hoppas vi få med på nästa
byavandring.

Kristina Pennlöv