Bakgrundsbild

Öppet brev från arbetsgruppen Bredda vägen

Öppet brev till/
Sala Kommun & Trafikverket ang. trafiksituationen i Ransta med omnejd.

Vi, den lokala arbetsgruppen Bredda vägen i Ransta, med stöd av det lokala föreningslivet, är positiva till att Sala Kommun och Region Västmanland genom Kollektivtrafiknämnden har stora planer för Ranstas framtid. Dock kan vi redan idag se stora brister i trafiksituationen i Ransta med omnejd och bävar för den framtida. Vi vill genom detta öppna brev öppna upp för en god dialog och ser därför fram emot er respons. Vi tror på samverkan mellan det offentliga och föreningslivet på orten och vi menar att vi tillsammans kan vi nå stora framgångar.

Enligt kommunala skisser skall Ransta näst intill fördubbla sitt invånarantal i nära framtid. Detta väcker förstås en del frågor bland annat kring trafiksituationen. Under senhösten 2019 kallade Sala kommun Ranstaborna till ett dialogmöte. Här presenterades översiktsplaner och idéskisser för nya detaljplaner. Ambitionen är att möjliggöra fler bostäder och företagsetableringar i Ransta. Vid detta möte lyfte åhörare bl.a. frågor hur man planerar att lösa trafiksituationen i samhället.

Vid de båda järnvägsövergångarna (Ransta södra och norra) samt intilliggande bilvägskorsningarna. Dessa platser är ett skräckscenarion framförallt när det är mörkt och halt. De är direkt olämpliga för oskyddade trafikanter som behöver korsa dessa vägar när de exempelvis ska till skolan, idrottsplatsen eller butiken. Här måste det till åtgärder.

Sedan har vi även situationen på sträckan Stationsvägen/Kärrbäcksbovägen

Våra förslag till lösningar är följande:

• sänk hastigheten på sträckan till 30 km/tim.
  • skapa säkra övergångsställen i norr, söder och mitt på Stationsvägen, dit tåg och bussresenärer dagligen tar sig. Ransta Nästa Bygdegård är flitigt använd som samlingsplats för föreningar, ungdomar och pensionärer.
  • förändra parkeringsmöjligheterna utanför Salabostäders hyresfastighet.
  • installera ett antal trafikhinder utmed Stationsvägen och Kärrbäcksbovägen.

Sedan undrar vi nyfiket vad som hände med Sala Kommuns beslut, som fattades för några år sedan kring byggandet av pendlarparkeringen vid Ransta Station?

Vi undrar vidare om Trafikverkets åtgärdsplaner hänger med i svängarna och överensstämmer med morgondagens trafiksituation i och kring Ransta med omnejd? Det vi inte än sett och efterlyser därför nu är era åtgärdsplaner för dessa vägsträckor, gärna i dialog med oss och Sala kommun.

Vi är väldigt bekymrade för väg U-726 Tomta korset – Ransta och hoppas den åtgärdas innan en allvarlig olycka inträffar. Vi är många som bortom nästa sväng fått ett mötande fordon eller för den delen ett vilt i det egna körfältet. Att få ett möte med tung trafik på rubricerad sträcka (över Limsta-gärde och genom skogen) är ibland en ren skräckupplevelse.

Detsamma gäller väg U-723 Hallsta vägskäl – Kumla Kyrkby inte minst av de parkeringsproblem som ständigt uppstår vid Hallsta/ Vad gropen som även påverkar kollektivtrafiken eller blåljusen.

Våra vägar är livsfarliga och inte ens nu, innan expansionen, anpassade för dagens trafikbeläggning. På väg till våra arbeten sitter vi på helspänn i beckmörkret och rattar våra bilar i slalom förbi vägarnas alla pott hål. Dessa riskfyllda, mörka och ojämna vägsträckor är en onödig påfrestelse.

Dessa vägar anlades och uppdaterades på 1970-talet. Då såg både behovet och trafiken helt annorlunda ut jämfört med idag. Vi ser positivt på satsningarna i området, en trygg fungerande logistik är en förutsättning som dessutom skapar en dragningskraft. Som ovan nämns, planeras här fler bostäder, busslinjer, varuleveranser och företagsetableringar. Faktorer som kommer att bidra till en ökad risk för allvarliga olyckor och incidenter. Och JA, vi är oroliga för vår egen och våra barns säkerhet. Dessa vägar är även till för utryckningsfordon. Med tanke på hur vägarna ser ut idag så är vi tacksamma över att vi i direkt närhet har en brandstation i Ransta. Vi vet att sekunder kan rädda liv.

Det som är väldigt positivt är den tilltänkta Cykelvägen till Kumla väg U 723 som har funnits med på agendan så länge vissa av oss kan minnas (1970-talet). Sala Kommun tillsammans med Trafikverket har nu beslutat att anlägga en gång- och cykelväg mellan Kumla och Ransta planerat till 2022–2023. Glädjande har nu även beslut tagits att anlägga cykelväg från Ransta Station via Kärrbäcksbovägen för anslutning till cykelvägen invid väg U 723 mot Kumla Kyrkby, väldigt bra tycker vi. https://www.sala.se/resources/files/_Nystruktur/Protokoll-kallelser/Politisk organisation/Kommunstyrelsens ledningsutskott/2019/2019-12-11/kslu-p4-Omfördelning av medel inom ram ny gång- och cykelväg i Ransta -191211.pdf

Kollektivtrafiknämnden Västmanland ”P4 Västmanland: Ransta – blivande nav för tåg pendlare!
Den långsiktiga planen är att göra stationen i Ransta till en så kallad bytespunkt, säger Tommy Levinsson (S), ordförande i Kollektivtrafiknämnden i Västmanland.
– Man kör bussarna mot Ransta och så blir det som ett litet kluster. Så kan man ta tåget därifrån mot Sala eller Västerås och sedan vidare om man vill”.

Trygga varma hälsningar
Arbetsgruppen Bredda vägen i Ransta bestående av;
Gunnar Axinge, Dennis E. Hilmarsen, David Ramsey och Göran Wallin

Med fullt stöd av föreningslivet i Ransta:
Gymmix Ransta – 137 medlemmar
Kumla Hembygdsförening – 166 medlemmar