MUSIK: Duo Nadin & Cassius

Bygdegårdskonsert nr 2

En helt ny duo! Nadin Al Khalidi och Cassius Lambert möts och får influenser från sina egna och världens olika musikaliska uttryck att sammanstråla. Med texter på arabiska och en sättning som innehåller gitarr, algerisk mandol, sång och bas är detta något som inte bör missas.

Nadin Al Khalidi föddes i Bagdad och växte upp både där och i Kairo. Hon studerade klassisk musik och violin vid Musikskolan i Bagdad. Hon flydde från Irak år 2001 och sedan dess bor hon och verkar i Sverige. Nadin skriver texter och sjunger i bandet Tarabband, som har en bred internationell publik. Hon tog emot pris för Årets traditionsbärare samt Årets grupp/Tarabband vid Folk & Världsmusikgalan. Nadin har turnerat över hela Sverige med Tarabband och med skolföreställningar, offentliga konserter och föreläsningar.

Cassius Lambert är en svensk/etiopisk basist och kompositör från Abbekås. Han har studerat vid Skurups Folkhögskola och Rytmiska musikkonservatoriet i Köpenhamn. Han turnerar nationellt och internationellt med grupper som Tarabband, CB3 och med sina egna projekt Cassius Lambert Orchestra och Cassius Lambert Solo. Som instrumentalist är han mest känd för sin okonventionella och unika ingång till elbasen.

Arrangör: Gotlandsmusiken

Biljettavgifter
Ordinarie: 230 kr
Studerande: 100 kr