MUSIK: Blåa toner – blått hav

Bygdegårdskonsert nr 5

Gunnel Mauritzson, Gotland Jazztrio & Gotlands Blåsarkvintett

Ett kärt återseende för den gotländska publiken: gotländska (och numera Smålandsboende) sångerskan och låtskriverskan Gunnel Mauritzon framför med Gotlands Jazztrio och Gotlands Blåsarkvintett ett program som innehåller såväl gotländska som svenska folkvisor men även lika delar jazzrepertoar. Gunnels vackra och personliga röst och kompositioner får med trion och kvintetten en närmast orkestral inramning.

Gunnel Mauritzson brukar räknas till en av Sveriges främsta folksångerskor, men hon framträder också i angränsande samman- hang med både jazz, visa, psalmer och teatermusik som inramning. Hon komponerar och arrangerar även musik och undervisar i sång vid bland annat Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. När Gunnel 2001 tilldelades SKAP:s jubiléumsstipendium för folkmusiker sammanfattade juryn hennes arbete i motiveringen: Gunnel Mauritzson gör musik som på ett självklart sätt länkar mellan himmel och jord – vardag och kärlek.

Arrangör: Gotlandsmusiken

Biljettavgifter
Ordinarie: 230 kr
Studerande: 100 kr