Bygg

Information från Byggansvarig till Hallands bygdegårdar Hallands Bygdegårdsdistrikt är lika med Hallands Län som består av 6 kommuner; Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad, Laholm och Hylte. Vi har 69 bygdegårdsföreningar som är anslutna till Bygdegårdarnas Riksförbund. De allra flesta utav våra bygdegårdar har en väldigt hög standard och är av varierande storlekar. Den mista är Sofieslätt på 105 m2 och den största är Lagagården som är 1040 m2 stor ! Medelstorleken på en halländsk bygdegård är ca 450 m2

Samlingslokalen – en viktig knutpunkt i närsamhället

Den föreningsdrivna allmänna samlingslokalen spelar en viktig roll i lokalsamhället. Den utgör i sig en arena för människors sammanträden, studier, nöjen och utveckling – en plats för planerade och oplanerade möten.
Motorn bakom landets föreningsdrivna allmänna samlingslokaler är en stor skara eldsjälar och ideellt engagerade människor som tillsammans med anställd personal gör sitt bästa för att underhålla, utveckla och öppna lokalerna för alla.

Men att driva en samlingslokal innebär också att man behöver känna till lagstiftning, hantering och annat som den enskilde privatpersonen inte alltid har direkt kunskap om. Det sker också ständiga uppdateringar och förändringar som är svåra att fortlöpande hålla sig informerad om.
Det är mot bakgrund av detta som vi hoppas att nätsidan Husesyn ska kunna bli ett bra, kompletterande redskap för dig som vill ha mera kännedom om framförallt de regler som omgärdar driften av en samlingslokal. Vi använder oss ofta av direktlänkar till ansvariga myndigheter, vilket gör att informationen ständigt ska vara så aktuell som möjligt.

Den information som presenteras på sidan gäller med reservation för eventuella ändringar som inte hunnit presenteras, samt eventuella tryckfel. Känner du dig osäker över något, är det alltid bäst att kontakta mig som är byggansvarig för Hallands Bygdegårdsdistrikt, eller ansvarig myndighet. Vad som är viktigt just nu är tillgänglighet till lokalen och handikapptoalett.
Om du går in på samlingslokaler.nu och klicka dig fram till Husesyn, där finns som sagt allt du behöver veta om er bygdegård gällande om och tillbyggnad samt reparationer.
Mer information finns också här.

Vi ni ha ett råd angående myndigheter eller er byggnation, kontakta gärna mig
Vänliga hälsningar

Byggansvarig