Inför Dalforsdagen 2024

En satsning på salt och sött – det blir temat för Dalforsdagen 2024. Vår stolta tradition med glödstekt sill får sällskap av ett dignande fikabord med bakverk av alla slag.

Den glödstekta sillen är vida berömd, och många reser långt för att njuta av den. Året när sillen sålde slut är fortfarande ett trauma i bygdegårdsföreningen – det Får Inte Hända Igen. Inte heller får det hända att silltraditionen upphör – därför har Lisa och Lennart, våra främsta sillhanterare, så smått börjat överföra kunskapen till yngre generationer i byn.

Det är ju inte bara att öppna ett paket sill och lägga fiskarna på grillen, de ska vattnas ur och provsmakas i många steg för att få fram den rätta sältan. Sill-ätarna är nämligen också kännare, som ger feedback på resultatet varje år.

– Men smaken är förstås olika, säger Lennart. En del vill ha det supersalt medan andra gillar när sillen är mildare.

Innan sillarna läggs på grillen har de blötlagts och provsmakats i flera steg. Lennart Hansson, i mitten, och hans syster Lisa har lärt sig av föräldragenerationen och nu för de kunskapen vidare.
Kakbordet växer

Fika med hembakta bullar kompletterade av några småkakor har också alltid funnits, och uppskattats, på Dalforsdagen. Men sedan bak-intresserade Susanne med familj flyttade in i byn för ett par år sedan har utbudet växt – och i år tar vi det ett steg till: Susanne har dragit ihop ett helt gäng hemmabagare – med resultat att vi nu kan bulla upp med över 20 sorters bakverk av olika slag.

Hade det varit tv skulle vi kallat det Hela byn bakar. Men nu säger vi som det är: det är sex av bygdegårdsföreningens medlemmar som bidrar med sina favoritsorter. Vaniljbullar, kanelbullar, karlsbadergifflar, dammsugare, chokladbiskvier, kärleksmums, ryttarkaka, hallongrottor, gemfer, havrekakor, brysselkex, chokladtryffel, pannacotta är en del av allt som serveras. Flera bakverk är glutenfria.

Hellre fler sorter

Beroende på när du kommer kan vi inte utlova att allt finns, det görs inte hundratals av alla sorter. Så vissa kan ta slut fort.

– Vi tycker det är roligare att det blir många olika, så vi bakar kanske inte mer än 30–40 av varje sort, säger Susanne. Utom bullarna, det har vi förstått att det måste finnas många som bas.

Susanne Börjehag bakar det mesta i sitt eget kök. Men här står hon i bygdegården och förbereder midsommartårtan.
Tipspromenad och loppis

Annat är precis som vanligt på Dalforsdagen: Tipspromenad genom byn både för stora och små, loppisbord utanför bygdegården – och spelmän som underhåller från scenen. Förra året var de 14, det var nog rekord.

– Vi vet aldrig hur många det blir. De bara kommer, de gillar att vara här på Dalforsdagen. Det säger Ingvar Häll, nestorn och ofta den enda Dalforsbon i gänget. Nu tycker Ingvar att han blivit för gammal att spela, men är glad när spelkompisarna möter upp. Och förra året klev han in med sitt dragspel ändå, så man vet aldrig.

Musikanter från många olika håll samlas gärna kring Ingvar Häll (i mitten) och höjer stämningen på Dalforsdagen. Den här bilden är från 2023.
  • Dalforsdagen pågår tisdag 9 juli kl 11–15.
  • Vill du ställa upp ett loppisbord? Det kostar 100 kr för privatpersoner. Kommersiella verksamheter efter överenskommelse. Kontakta Anders Bohman, anders.bohman@unisport.com tel 070–941 42 59 för bokning av plats.
  • Vill du skänka saker till bygdegårdsföreningens egen loppis? Kontakta Birgitta Kax Stenberg, birgitta.kax@hotmail.com tel 070-267 55 15.
  • Vill du äta, men inte sill? Hamburgare och korv med bröd finns också att köpa.