Rastsjön

Rastsjön är en fin liten skogssjö med rent vatten, vackert belägen i närheten av Ramhäll. Den är 1,4 km lång och 0,5 km bred.

Sjön ligger en dryg mil väster om Alunda, och är en av få badsjöar runt Alunda och Uppsala.

Omlandet är glesbefolkat med liten andel åkermark, vilket ger ett näringsfattigt och rent vatten.

Sjön är fri från motortrafik, vilket möjliggör simturer över sjön utan påkörningsrisk, och fridfullt fiske.

Rastsjöbadet

Rastsjöbadet är en av Östhammars kommuns allmänna badplatser,  vackert beläget i skogen, med sandstrand och stora gräsytor.

Tillsammans med kommunen ansvarar Ramhälls Hembygds- och Bygdegårdsförening för skötseln av badplatsen under sommaren. Föreningens mål är att hålla badplatsen fräsch och trivsam för alla som besöker den.

Vid Rastsjöns badplats finns bryggor, omklädningshytter, grillplatser, bänkar och tillgänglighetsanpassat dass.

Badplatsen är barnvänlig och tillgänglig för rörelsehindrade.

Sopor och dass töms endast under badsäsongen (1 maj-30 september).

Ilustration Simtur

Det har anordnats organiserade simturer över sjön under säkra former.
Sommaren 2021 anordnades 16 simturer då 120 deltagare i olika åldrar simmade sammanlagt 8 mil!

Klangs Sim & Aqua Teknik har anordnat sommarsimskola vid Rastsjöbadet.

Hundbad

En enkel hundbadplats finns några hundra meter från badplatsen.

RFF

Rastsjöns Fiskeförening säljer fiskekort och hyr ut roddbåtar.

Mer att göra:

Skridskobana

På isen
– skridskoåkning över hela sjön och på skottad bana, skidåkning, promenader och pimpelfiske.

Isvak

Vinterbad
se tips för isvak och vinterbad!

Höstvandring

Vandringar bakom sjön – avsides liggande natur och kulturhistoria.

Höjdkarta

Höjdkarta runt Ramhäll och Rastsjön 10×12,5 km.

Till kartan!