Vinterbad

Det har blivit alltmer populärt att vinterbada i isvak, och skaran av hängivna vinterbadare ökar stadigt.

Tips för isvak och vinterbad

Att öppna en vak
Att hålla vaken öppen
Tips för bad
Säkerhet
Övrigt

Att öppna en vak Vaköppning

Gör hål i hörnen med t ex  en isbill. Såga sedan med en riktigt grovtandad såg. Har man inte tillgång till en sådan såg går det att ta upp hela vaken med isbill.

Ett argument som förekommer mot motorsåg är att kedjeoljan hamnar i vattnet och därefter på huden som kan bli lite kladdig. Det är inte farligt för varken människa eller miljö.

Gör vaken tillräckligt stor. Det minskar eventuell instängdhetskänsla och gör att flera i ett sällskap kan bada samtidigt. Vaken vid Rastsjön hade år 2021 måtten 1,2 x 1,8 meter med kortsidan mot badstegen.
Om det är tungt att lyfta upp de uppsågade isblocken kan de skjutas in under isen.

Vaken måste markeras för att varna andra som vistas på isen. Den traditionella metoden är att sätta stående trädgrenar i hål runt vaken. Fördelen med naturmaterial är att det inte förorenar sjön när det driver iväg vid islossningen på våren. På tätbefolkade platser kan ytterligare avspärrning användas, t ex avspärrningssnöre. Tänk på att vaken kommer att frysa igen och troligen bli översnöad så att den inte syns, och att barn kan vistas på isen.

Att hålla vaken öppen

Enklaste verktyget att använda är isbill. Sådana går att köpa eller göra själv om man har tillgång till en verkstad. Ta upp isen ur vaken med skyffel eller kratta. Ta bort de sista små isbitarna med hink eller ett durkslag. Durkslaget kan monteras på ett skaft.

Skicka bort all is flera meter från vaken. På så sätt behåller man en plan yta runt om som blir lätt att gå på vid kommande isupptagningar. Skotta gärna snön runt vaken för att underlätta istillväxten där man behöver gå vid skötseln.

Det är viktigt att alla som badar rensar hela vaken från is om de har möjlighet. Annars fryser den igen på sikt.

Har man inte tillgång till isbill kan t ex yxa användas, men då får man vara beredd på att det stänker rejält med vatten.

Ett alternativ till att ständigt behöva rensa vaken från nybildad is är att ordna ett isolerande lock som läggs på en upphöjd ram runt vaken så att det inte fryser fast i isen.

Tips för badBadtips

Välj gärna en vindstilla dag för nybörjare.
Om det sedan blåser ger omklädningsrummen ett gott skydd.

Badet kan underlättas genom att få upp värmen och blodcirkulationen genom att röra på sig med varma kläder strax innan.

Klättra ner för badstegen i ett lugnt men bestämt tempo. Att dra ut på det för länge som en ”badkruka” gör det bara värre.
Var beredd på att andningen kan påverkas. Olika människor påverkas olika mycket. Kontrollera andningen om det behövs.

Försök att vara i vattnet mer än bara några ögonblick. Efter en stund minskar obehaget och man får kontroll på situationen. Försök att nå dit. Var inte i vattnet mer än några enstaka minuter.

Man vänjer sig snabbt med vinterbad. Efter några gånger går det ofta mycket lättare. Det blir en nyttig erfarenhet för många som vistas mycket på isen i samband med t ex friluftsliv och riskerar ofrivilliga bad.

Tofflor eller liknande kan behövas på vägen mellan vaken och omklädningsrummet. Byter man klädsel på bryggan kan ett sittunderlag vara bra för att isolera fötterna mot kylan.

Som nybörjare är det ofta bra att börja med enkla medel. Det ger självförtroende. Därefter kan den som vill fortsätta vinterbada använda några tillbehör för att göra det bekvämare. Den som har svårt att komma i första gången kan också ha nytta av dessa tillbehör:

Skor: Vinterbadare använder ofta skor eller sockor av isolerande neopren. Det underlättar baden betydligt. Har man inte tillgång till sådana går det att improvisera med t ex avlagda skor, gärna med cellplastfolie (emballage) virat runt fötterna.

Handskar: Det går bra med vilka varma handskar eller vantar som helst om man inte tänker släppa badstegen. Vill man simma finns det neoprenhandskar.

Mössa: Hjälper till att hålla kroppstemperaturen om man är lättfrusen av sig.

Badrock kan användas på vägen till omklädningsrummet.

En förklaring till att det hjälper att isolera fötter och händer är att vi har många nervceller där. En annan orsak är att det kan ta tid att värma upp dessa kroppsdelar efter bad.

Den som vill gå väldigt försiktigt fram kan börja bada redan på hösten för att successivt vänja sig vid kallvatten.

Säkerhet

Ett vanligt råd är att den som har hjärt-kärlsjukdom eller okontrollerat högt blodtryck skaffar mer information om eventuella risker genom att t ex konsultera läkare.

Med detta sagt har inte vinterbad visat sig vara en särskilt farlig sysselsättning. Den som vill fördjupa sig kan ta del av statistik på bl a Svenska Livräddningssällskapets webbplats.

Om det finns förhöjda riskfaktorer eller man inte är helt säker på att man kan ta sig upp kan livlina användas.

Övrigt

Vill man simma finns en större vak vid Simbadet i Österbybruk som hålls öppen med hjälp av en cirkulationspump av Österby Simbadsförening.

Är man inte ute efter kylan utan t ex bara vill simma eller prova isdubbar kan man använda våt- eller torrdräkt med tillhörande skor och handskar.

Önskar man träffpunkter i bygden kan man utlysa tidpunkter då vaken rensas gemensamt. På så vis ger man också en möjlighet att slippa bada själv. Grillplatser finns för brasa och matlagning.

Brasa

För  alla intresserade av vinterbad i Rastsjön finns Facebookgruppen Rastsjöns kallbad.