• Nyheter

Lokala krafter stärker beredskapen på Östergarnslandet

Närmare 40 företrädare för föreningar och företag i Anga, Ardre, Gammelgarn, Kräklingbo och Östergarn hade hörsammat inbjudan till ett möte på temat krisberedskap på Östergarns bygdegård den 24 april. PeO Sahlberg, Katthammarsvik, lotsade den samlade skaran genom kvällen med utgångspunkt från hur bygden med gemensamma krafter klarat kriser både förr och nu. Via film deltog Christer Stoltz, senior beredskapsrådgivare och tidigare beredskapschef på Region Gotland, med sina perspektiv på kris och beredskap.

Därefter vidtog livfulla gruppdiskussioner kring allt från utmaningar kring lokal infrastruktur, kommunikation och frågor som rör både kropp och själ. Inbjudna gästen Nils-Folke Ericsson, Civilförsvarsförbundet, berättade om den hjälp frivilligorganisationerna kan bidra med och bringade förtjänstfullt klarhet i roller, ansvar och begrepp inom beredskapsområdet. Birgitta Nordling, Studieförbundet Vuxenskolan, berättade om möjligheterna att jobba vidare med Bygdegårdarnas riksförbunds material i studiecirkelform.

Många frågor återstår, bland annat hur Region Gotlands planer ser ut och mötet enades om att processen ska fortsätta. Östergarns Bygdegård Kulturhuset kommer därför att inbjuda till ytterligare ett möte innan sommaren.

Föreningen Östergarns Bygdegård Kulturhuset stod värd för ett sockenövergripande möte på temat beredskap. Foto: Maria Breineder