SAMTAL: Far och flyg!

Varför turism inte är nån bra idé och vad vi kan göra åt det. Owe Ronström, professor emeritus i etnologi.

Ett stort antal destinationer runt om i världen kämpar med den känsliga balansen att utveckla turismen och besöksnäringen på ett hållbart sätt. Utmaningen för många destinationer är att hitta en väg framåt, för befintliga och nya jobb, att bidra till ekonomisk tillväxt och för att bevara kulturarvet. Samtidigt med fler besökare ökar risken för negativ påverkan på samhället, miljön och inte minst på det kulturarv som för många besökare är en anledning att resa.

Owe Ronström är professor emeritus i etnologi och har skrivit om musik, dans, etnicitet, mångkultur, ålder, kulturarv, revival, festivaler, körer och öar. Han har producerat många hundra radioprogram för Sveriges Radio om musik från olika delar av världen. Ronström är också riksspelman och verksam som musiker, bl.a. i grupperna Orientexpressen, Gunnfjauns kapell och Gotlands Balalajkaorkester.

Entré
80 kr (medlemmar)