MUSIK: Ellen Andersson & Gotland Jazztrio

Bygdegårdskonsert nr 3

I den här konserten möter Gotland Jazz Trio sångerskan Ellen Andersson. Ellen har beskrivits som två röster i en – den unga, nyfikna och den äldre, erfarna – en människa med en sällsynt konstnärlig tyngd. Med en särpräglad röst och ett omisskännligt uttryck har hon sedan debuten 2016 med “I’ll Be Seeing You” hyllats av både recensenter och publik såväl i Sverige som utomlands, och fort etablerat sig som en av de mest framstående rösterna på den svenska jazzscenen.

Sedan debuten har Ellen setts och hörts på scener över hela landet, bland annat med Sveriges Radios Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester och Norrbotten Big Band – men på det nya albumet går hon tillbaka till kärnan: jazzkvartett, ett akustiskt sound – nutida, fängslande och personligt.

Ellen Andersson fick det prestigefyllda Monica Zetterlund-stipendiet 2022.

Arrangör: Gotlandsmusiken

Biljettavgifter
Ordinarie: 230 kr
Studerande: 100 kr