Mat- och filmkväll: Finländsk film

Finländsk afton

Boka redan nu in höstens mat- och filmkväll – en tradition för Östergarns Kulturförening. Som vanligt bjuder vi på två filmer, i höst med finländskt tema med mellanliggande mat. Det är begränsat med platser så var i god tid med din anmälan – det brukar bli fullt!

Kverulanten blir kär

Under sin butiksresa känner Kverulanten plötsligt lukten av något spännande. Lukten visar sig vara kvinnan Saimi och Kverulanten blir helt hänförd. Aldrig hade han trott att en gammal surgubbe kunde känna sig som en ung tonårsgrabb igen. I Kverulanten blir kär följer vi med på obekväma familjeträffar, onödiga missförstånd, lyckligt månskensbad och sömnlösa nätter.
Regi: Mika Kaurismäki
Längd: 1 tim 38 min.

Sällskapsspelet

Ett gammalt kompisgäng i trettioårsåldern samlas för att tillbringa en nostalgisk helg tillsammans i en idyllisk strandvilla och samtidigt ordna en överraskningsfest åt födelsebarnet Mitzi (Emmi Parviainen) – precis som när de var tonåringar.

Festen går dock genast snett då Mitzi inte alls uppskattar överraskningen. Det spända läget får ännu en ny vändning när Mitzis bästa vän Veronika (Laura Birn) ansluter till festen med sin nya pojkvän och svenska Hollywood-export Mikael (Christian Hillborg) i släptåg.
Regi: Jenni Toivoniemi.
Längd: 1 tim 57 minuter.

Pris 350 kr (medlemmar i kulturföreningen 300 kr.
Anmälan genom Swish 123 35 68 433 senast 23 oktober.
Info: 070-326 35 08

Varmt välkomna!