SAMTAL: Herrvik, mitt i Norden.

Historien bakom Nordiska museets omtalade utställning »Nordbor«. Sanne Helene Houby-Nielsen, styresman/ vd Stiftelsen Nordiska museet.

Nordiska museets nya basutställning ”Nordbor” är stiftelsens största satsning sedan öppningen 1907 i det pampiga nyrenässanspalatset på Djurgården. Ett mastodontarbete som krävt fem års förberedelser och insatser av 200 personer; museets 140 anställda tillsammans med externa bidrag till scenografi, snickeri, film, audioguide, podd, digitala lösningar.
Utställningen sträcker sig över 500 år, följer fyra årstider och tre tematiska spår; ”Natur och näringar”, ”Familj och hushåll”, ”Tro och tanke”. Den ringlar sig fram över 1700 kvadratmeter och 27 rum, med omkring 4000 föremål. De är framvaskade ur en samling på 1,5 miljoner objekt – en ”bottenlös brunn” för museet att ösa ur.

Entré
80 kr (medlemmar)