SAMTAL: När Palestina blev Israel.

Drömmen om en judisk stat. Jan Winter Journalist, författare och musiker samtalar med Per Olof Sahlberg.

Boken Kullarna handlar om hur Palestina blev Israel, när både judar och araber kallade sig palestinier. Den är skriven av Uppsalaförfattaren Jan Winter. Romanen bygger på svenskt, tyskt och israeliskt källmaterial.

– Vi svenskar har en oerhört naiv syn på Israel som ett slags fågel Fenix som växer fram ur Förintelsens aska. Verkligheten är betydligt äldre och mer komplicerad – och framför allt tragisk, främst för palestinierna men också för världens alla judar, säger Jan Winter.

Per-Olof Sahlberg , ledare inom skolan och kyrkan möter honom i ett samtal om historien bakom det som händer just nu.

Entré
80 kr (medlemmar)