TEATER

Här skriver vi om föreställningar eller annan teaterverksamhet i Föreningsgården.

AKTUELLT 2023:
.

Föreningsrådet i Lidingö presenterar:

Gratis jullovsaktivitet

för dig som är ca 9-13 år:

PROVA PÅ TEATER

.

Med hjälp av vår utbildade teaterpedagog kommer vi prova på hur det är att skapa och spela teater. Vi kommer leka, hitta på karaktärer samt improvisera och spela upp scener. Totala nybörjare och de som har spelat teater förut är lika välkomna.

.

Tid: Onsdag 27 december 2023, kl. 14-18.

.

Plats: Föreningsgården, Larsbergstorget 9, Lidingö.

.

Medtag mellanmål om ni önskar.

.

Begränsat antal platser. Uppdatering 26 dec: Det finns några platser kvar, så det går att anmäla sig i sista minuten. Anmälan sker till Föreningsgårdens expedition via mail:

Föreningsgården         lidingoforeningsgard@gmail.com

Tel. 08-684 288 00. Expeditionstid: tisdagar och torsdagar 14.00-17.00.

Hemsida www.bygdegardarna.se/lidingo

GENOMFÖRT 2023:
.

Tisdag 7 februari kl. 19 kommer teaterföreställningen TVIVELSVITERNA till Föreningsgården. Det är Föreningsrådet som presenterar föreställningen.
.
Föreställningen är av och med Kalle Haglund. Genom åren har Kalle rest land och rike runt med sin passion för ord och scenkonst. Nu, i ett unikt samarbete med Bygdegårdarnas Riksförbund, har han skapat föreställningen Tvivelsviterna.
.
Föreställningen är Kalles fjärde soloshow, denna gång ackompanjerad av musikern Markus Jägerstedts vackra pianospel. Kalle har hittat en väska full med bland annat dagboksanteckningar och instruktioner till sceniska idéer. Han har blivit besatt av materialet och skapat denna föreställning för att kunna sprida väskans fascinerande innehåll. Tvivelsviterna är en vemodig men mycket underhållande föreställning om jakten på det autentiska livets förmodade frälsning, och väskans egentliga ägare. Längd: ca 60 minuter.

Kalle är en mix av komik, poesi, musik och författarkonst. Via fantasi och bortom ironi fördjupar han bilden av den moderna människan och det samhälle vi lever i. Med vemod och charm samt eftertänksam och underfundig humor har han blivit en mycket hyllad ordkonstnär och underhållare.
.
Biljettpris: 50 kronor. Biljetter kan bokas på lidingoforeningsgard@gmail.com eller köpas i kassan från kl. 17.
.
Fika går att köpa på plats.

.
Ladda ner dokumentet Reklamaffisch Tvivelsviterna för mer info. Ännu mer info finns i Programblad Tvivelsviterna och Turnépremiär Stockholms Län[136396].
2022:
.
10 december kl. 14 kommer barnteaterföreställningen Pangpang, Bönor & Banjo till Föreningsgården. För första gången är det Föreningsrådet som presenterar en föreställning, och det görs i samarbete med Riksteatern Lidingö.
.
Målgrupp: Barn 4 – 9 år (eller dem som vill sponsra Föreningsgården med lite biljettintäkter)
.
Pangpang, Bönor och Banjo är en musikteaterföreställning om den inte så modige cowboyen Johnny Hill, tidigare Johan Berg, som skickats till Amerika för familjens sista slantar. Han måste göra Pappa stolt och vara modig, just det han inte är. Eller är han det? Finns det olika sorters mod? Kanske är det lika modigt att våga vara den man verkligen är och inte den man förväntas vara.
.
Biljetterna kostar 50 kr och kan bokas på vår mailadress (lidingoforeningsgard@gmail.com) eller köpas i kassan från kl. 12..
Fika kan köpas på plats.
.