AKTIVITETER

Aktiviteter i text och bild.

Välkommen till Fogdö Bygdegård
att fira Midsommar!

Midsommar firas vid Bygdegården
fredagen den 21 juni kl. 13-16.

Vårstädning på Bygdegården

Ett tiotal arbetsvilliga ställde upp för städning både inom- och utomhus den 30 maj. Torkning av golven inne, häckklippning, trimning av kanter och krattning ingick i dagens arbete. Det bjöds på kaffe och hembakat surdegsbröd med pålägg som avslutning. Tyvärr finns inga bilder från städningen inomhus. Det gick så snabbt att fotografen inte hann med!

Bosse Carlsson med röjsågen röjer vid sidan av häcken.
Paul Gunning klippte först häck, här putsar han bort skott vid en gammal lindstubbe.
Torleif Lindgren och Paul pustar ut efter häckklippningen.
Rolf Persson var flitig med räfsan.
Vi bjöds på nybakt surdegsbröd till kaffet efter utfört arbete. Bagerskan Gunilla Zakariasson har sällskap av Rolf Persson, ordförande i Bygdegårds-föreningen.
Fr. v. vid kaffebordet: PJ Hagström, Randi Wetterhus, Kerstin Carlsson och Paul Gunning. Skymd: Bosse Carlsson.
Gunnar Widaeus (skymd), Torleif Lindgren, Ingela Lindgren (skymd), Barbro Widaeus och PJ Hagström.

Fogdörallyt

Fogdö familjerally gick torsdagen den 9 maj. Stort antal startande: 156 ekipage, varav 153 kom i mål, vilket verkligen var storslaget! Vädret var lite ruggigt, som gjorde att många tyckte det var bra att sitta i en bil och köra runt på Fogdön, när man inte kunde ligga på stranden.

En del var stora…
…och en del var små!

Spänningen var stor i Bygdegården vid resultatlistan efter avslutad tävling.
Barbro Holmberg var prisutdelare. Bland de tävlande barnen fick de tio första välja en vinst. Sedan fick alla barn ett litet tröstpris var.

Resultatlista:

Årsmöte i Bygdegården

Årsmöte i Bygdegården. Ordförande Rolf Persson och sekreterare Monika Qvarnström sitter längst bort vid bordets gavel.

Musikföreställning den 19 november

Scenkonst Sörmland med ”Ta av dig skorna” – en hyllning till Povel Ramel – spelades i Bygdegården.
Bygdegårdens ordförande Rolf Persson hälsade välkommen.
Hela ensemblen, utom pianisten Maria Olofson (skymd) på scenen: Fr v: Camilla Arvidsson – violin, Ingela Schale Berghagen – sång och text, Anders Johansson – gitarr och sång, Pal Johnson – kontrabas och Anette Kumlin – oboe. Bygdegården var mycket välbesatt. Alla var överens om, att föreställningen var mycket bra, hade hög klass och gav stor underhållning.

Svamputställning den 24 september

Ett tiotal åhörare fick lära sig mycket om svamp genom Gunilla Zakariasson. Gunilla besitter stor kunskap om svampar, deras växtplatser, ätlighet och även hur de lämpligen kan anrättas. Hon hade ”dukat upp” ett stort svampbord i salen i Bygdegården med svamparnas namn både på svenska och latin. En mycket informativ stund! Gunilla lovade, att hon gärna kommer tillbaka nästa år, så att fler får möjlighet att fördjupa sina svampkunskaper.

Gunilla hade hittat en ståtlig Karl Johansvamp.
Många olika svampar fanns att studera.
Vanlig kantarell, Cantharellus cibarius
Blek kantarell, Cantharellus pallens
Svart trumpetsvamp, Craterellus cornucopioides
Rödgul trumpetsvamp, Craterellus lutescens
Trattkantarell, Craterellus tubaeformis
Fjällig taggsvamp, Sarcodon imbricatus.
Gunilla beskriver hur man känner igen en kremla genom att bryta av foten. Den bryts rakt av, blir inte trådig som flugsvampens blir.
Till sist kommer Gunillas absoluta favorit: Mandelriska, Lactarius volemus, en mycket läcker matsvamp, som kan tillagas som skaldjur.

Fogdö familjerally i några bilder:

167 ekipage startade i årets rally. Här vid målgången på Bygdegården.

Undrar hur det gick för den här föraren? Eller var han bara supporter?
Hamburgarna hade ”rykande” åtgång efter en ansträngande tur!

Resultaten visades på storskärm inne i Bygdegården.