Vandringsleden

En vandringsled har iordningsställts längs Dalhemsån, du hittar leden om du kör från Dalhems kyrka söder ut genom samhället ca 1 km, strax innan ån finns en skylt med vandringsled.

Kör ner till parkeringen, därifrån börjar din vandring ner till Hästsund, stigen följer Dalhemsån, ca 1,1 km .

Vid Hästsund har vi gjort iordning en rastplats med grillmöjligheter, så ta gärna med fikakorg. Om du vill kan du gå över spången och gå på andra sida ån tillbaka till parkeringen. Kom ihåg att ha hunden kopplad vid ditt besök.

Nya informationsskyltar

Under 2023 har en arbetsgrupp jobbat med att ta fram informationsskyltar om natur och kultur efter vandringsleden. Skyltarna kommer att invigas våren 2024.

Lite historia

Längre tillbaka i tiden när arbetsdagen var slut gick bönderna ner till Hästsund och badade (sundade) med sina hästar, där av namnet på platsen. Ån var även en populär badplats: Förr under somrarna tog folk ofta tåget från Visby till Roma och sedan åkte de vidare till Dalhem och Hässelby, därifrån gick de ner till Hästsund, nere norr om ån fanns då en stor öppen plats där de bredde ut sina filtar, badade och lekte i ån samt åt av sina medhavda matsäckar, mot kvällen gick de åter upp till Hässelby station och tog tåget till Roma sedan mot Visby.

(Berättat av Henning ”Kaungs” Pettersson)