Extra utrustning

Visste du att Bjursnäs bygdegård har en utomhusscen? Eller en ateljé? På denna sida listar vi utrustning som finns i bygdegården som är lite utöver det vanliga.

Utrustning – från A till V

Altan/Veranda

På baksidan i parken finns en stor veranda med tak. På verandan kan man duka upp eller ha mottagning och liknande vid exempelvis bröllop eller varför inte anordna en trädgårdsfest under tak? Till verandan finns två ramper för god tillgänglighet.

Ateljé
I bygdegården finns ett rum med pentry, toalett och egen ingång. Lokalen är ateljé för konstnären Louise Swärdshammar.

Interiör Louise Swärdshammars atelje.

Barn- och ungdomsrum (”buren”)

Ett mysigt rum för barn och ungdomar att umgås i när det är aktiviteter som inte är för dem i första hand till exempel styrelsemöten eller föredrag. Här finns en soffa, ett bord med stolar, böcker, spel, utklädningskläder, rittavla med mera att sysslsätta sig med.

Barn- och ungdomsrum och vilorum.
Bord

Bygdegårdsföreningen har bord för uthyrning för inomhus- eller utomhusbruk.

I bygdegårdens park finns nio boulebanor.

Boulebanor
I parken vid sidan om bygdegården finns nio boulebanor som är godkända för seriespel. De används flitigt av föreningslivet. Hör av dig om du också vill prova!

Dansbana
Invid verandan på baksidan av bygdegården finns en trätrall på 100 kvm, som kan användas till exempel som dansbana.

Monter
I bygdegården finns en monter som kan utnyttjas för utställning av lokalt hantverk och konst. Kontakta bygdegårdsföreningen om du vill ställa ut något.

Daniel Persson, fotograf, ställde ut i montern sommaren 2023.

Piano
I bygdegården finns ett välklingande piano som kan användas vid olika arrangemang utan extra kostnad.

Stolar
Bygdegårdsföreningen har stolar för uthyrning för inomhus- respektive utomhusbruk.

Tält
Bygdegårdsföreningen kan hyra ut ett tält för en fest i din egen trädgård eller kan det monteras på fram- eller baksidan av bygdegården vid olika arrangemang. Tältet rymmer omkring 70 personer. Montering ingår inte i hyran av tältet.

Utomhusscen
På baksidan finns en enkel utomhusscen som kan användas av dig som hyr.

Spelmansfest på utescenen.
Quilty uppträder på utomhusscenen på Bjursnäs bygdefest 2021.

Vävstolar
I ett vindsutrymme i bygdegården finns vävstolar för den som vill sätta upp en väv och väva regelbundet. Till vindsvåningen finns en egen ingång.