• Hem

Om bygdegården

Bygdens resurs för gemenskap och fest, kunskap och kultur!

Bergshamra bygdegård har verksamhet varje vecka året runt. Bygdegården är tillgänglig för uthyrning till allehanda aktiviteter som föreningsmöten, födelsedagskalas, fester, barndop, minnesstund med mera i en trevlig miljö mitt i byn.

Bergshamra bygdegård i vinterskrud

Ändamål

Föreningen, som är politiskt och religiöst neutral, har till uppgift att anskaffa och för framtiden bibehålla en bygdegård med bl a samlingslokal. Lokalen skall opartiskt och på skäliga villkor uthyras till föreningens medlemmar, kommunala myndigheter och inrättningar samt till organisationer och enskilda, som önskar använda lokalen.

Dessutom skall föreningen verka för bygdens kulturella utveckling, bl a genom egna kulturprogram och genom förmedling av program till de som hyr lokalen. För att främja sitt ändamål skall föreningen samarbeta med liknande organisationer samt vara ansluten till Bygdegårdarnas Riksförbund.

Se även stadgarna.

Föreningen välkomnar alla som vill bidra med kunskap, arbete vid evenemang och underhåll av vår anläggning.

Fastigheten (byggnader och tomt)

Bygdegården består av vårt stora, fina hus, garagelängan och marken runt omkring. Cirka 2 gånger per år har vi gemensamma dagar då vi tar hand om hus och omgivningar. Vi välkomnar alla som vill hjälpa till!

Programverksamhet

Här efterlyser vi också medlemmar som kan och vill medverka. Uppslag och idéer är välkomna!

Ekonomi

Lokaluthyrning är en viktig inkomst för föreningen.

Vi hyr både ut till föreningar, sammankomster, återkommande evenemang och fester men har även en del fasta hyresgäster i bygdegården

Tipsa gärna vänner och bekanta om möjligheten att hyra lokaler.