Utomhusmatlagning i Vadsbro

Pizza och popcorn vid öppen eld. Det var hög mysfaktor när Vadsbro-Blacksta Föreningsgård lagade mat utomhus.

Vi sökte en utvecklingscheck/ungdom 5.000 kronor från Bygdegårdarnas Riksförbund. Pengarna kom och så här blev det:

Vi hade sagt att, detta gör vi tillsammans med någon av föreningarna på orten och det blev Vadsbro-Blacksta Scoutkår.
Scouterna förslog ett tema ”Laga mat utomhus” med inriktningen att det går att ha skoj utomhus trots Novembermörker och ruskväder.

Det blev åtta stationer med maträtter som tillagades på en mängd olika sätt. Vad sägs om lax på glödbädd nedgrävd en halvmeter i jorden, eller pizza från reflektorungn vid öppen eld, popcorn lagade vid öppen eld, kanske våfflor gräddade på vedspis med gamla gjutjärnsvåffeljärn, även blåbärssoppa och skrabbelucker fanns på menyn.

Till evenemanget kom 55–70 personer, tror vi, för det var svårt att räkna i mörkret. Tilläggas ska att, medelåldern på deltagarna var låg. Inte så illa en helt vanlig Torsdag!

Lasse Gustafsson, Vadsbro-Blacksta Föreningsgård