Gummarpsbastun firade 20 år!

Lördagen den 7 oktober 2023 hade vi öppet hus bastu vid Gummarpsbadet. Då passade vi också på att fira bastuns 20 års jubileum.
Det blev en speciell dag vid Gummarpsbadet och vi hade trevliga timmar tillsammans. Högsma bygdeförening bjöd alla 24 deltagarna på korv med bröd och fika bröd samt inträde till bastun.

Historik om bastun
Då Högsma bygdeförening tog över skötseln av badet 1995 hade vi en skral ekonomi och vi funderade mycket på hur vi kunde bli ett attraktivare besöksmål och samtidigt förbättra ekonomin. Först kom en båtbrygga på plats och efter några år så föddes idén att vi skulle bygga en bastu för allmänheten. Den ursprungliga idén och förslaget kom från Jan Karlsson, Snarrarp.

Men förslaget behövde diskuteras i detalj innan vi kunde ta beslut i Högsma bygdeförenings styrelse, frågetecknen var bl.a.: hur finansiera? Kan vi få bygglov vid sjön? Hur gör vi med åtkomst av el och hur skall vi hantera uthyrningen till allmänheten?
Men detta löste sig och vi blev övertygade att det var genomförbart så styrelsen beslutade att bygga och vi drog igång arbetet 2002.

Byggkostnaden blev 60 000 kr. Vi fick bidrag från bl.a Sparbanken Göinge men också från många givmilda privatpersoner från bygden. De som byggde bastun var : Jonny Hjalmarsson, Inge Karlsson, Göran Ohlsson, Lennart Jönsson och Sven-Åke Herbertsson. Vi fick också hjälp från andra bl.a. Staffan Fridolin.
Bastun blev slutligen klar för invigning 11 oktober 2003.

Genom åren har uthyrningen blivit en succé! Det första året 2004 var bastun uthyrd 28 ggr, därefter var det stabilt på runt 45 ggr flera år för att sedan 2020 öka till 76 ggr. Därefter har vi haft 2 rekordår med en topp 2022 på 134 ggr!
Under dessa 20 åren har 4 bastuaggregat förbrukats.

Ett tack till alla er som genom åren har hyrt vår bastu och vi hoppas att du och andra kan bada bastu vid Gummarpsbadet ytterligare 20 år!

Högsma Bygdeförening
Sven-Åke Herbertsson