• Hem

Torpinventering

För några år sedan gjordes ett stort arbete med att lokalisera, märka ut och dokumentera torpen som funnits i Högsma och intilliggande byar. Några entusiaster lade ner många timmar på att veva mikrofilmer och skriva ner det som gick att hitta i arkiven och i minnet hos olika personer.
Föreningen har fått förfrågningar från några, som köpt torp i området, om det går att få tillgång till historiken om platserna. Allt finns i Bygdeföreningens arkiv.

Klicka för större karta (PDF)

För Högsma by finns här en karta med torpen utmärkta och nedan finns en lista över dem.

Klicka på namnen i listan, så kan ni läsa mer om platserna och vilka som bott där genom åren.

Är ni intresserad av att få veta mer om gårdarna i Högsma, eller något torp i Barnakulla, Björkeröd, Gummarp, Rolstorp, Slätteberga, Sporrakulla eller Trutseröd?
Hör i så fall av er till någon i föreningen, eller skicka e-post hit>>>

Högsma torp.

1. Ola Bengtstorp