Historik

Söderögården har gamla traditioner. Redan 1938 invigdes Söderögården av jordbruksminister Pehrsson-Bramstorp, Bondeförbundet, inför många av ortsbefolkningen. Bygget hade tagit drygt ett år och gården var då den största i länet.

Gården var fin och ändamålsenlig och kostade 18 000 kr. Den förhållandevis låga summan berodde på att både tomten och stor del av byggnadsmaterialet skänkts av lokala bönder samt att stor del av arbete skett ideellt.

På 70-talet hade bygdegården blivit tämligen omodern och styrelsen beslöt att rusta gården. Efter många tusen frivilliga arbetstimmar stod den helrenoverade bygdegården klar. Men endast två veckor före invigningen, natten till den 6 december 1980, kom elden lös och hela byggnaden brann ner till grunden.

1982 hade bygdens folk samlat sig för en återuppbyggnad av Söderögården och sedan dess har Söderöborna åter en fin och välfungerande lokal för olika typer av arrangemang: föreningsmöten, föreläsningar, teaterföreställningar, konserter, danser och fester av olika slag samt en omfattande uthyrning till bygdens folk.

Söderögården ägs av Söderögårdens bygdegårdsförening och är ansluten till Bygdegårdarnas Riksförbund.