Historik

Vi är en ideell förening med gamla anor.

Föreningen startade på 40-talet med målet att anlägga en bygdegård.
Efter att ha varit vilande under många år fick föreningen möjlighet att överta socknens äldsta skola som efter att ha varit förskola och fritidsgård skulle säljas av kommunen. Föreningen väcktes ur sin dvala och började ett gediget arbete med att ställa i ordning gården som blev Söderalas nya samlingslokal. Detta var 1998.

Bla har gården fått jordvärme, ett uthus, fyra ställplatser, en boulebana, nya fönster, ny panel utvändigt på den norra väggen, hörslinga, ny projektor och högtalare, nytt avlopp i källaren och dusch, toalett och diskbänk i källaren som kan nyttjas av våra ställplatsgäster.

Våra senaste projekt var att vi bytte panel på den södra väggen av huset (2022) och köpte en ny värmepump (2023).