Om bygdegården

Skälby Gård är en bygdegård och tidigare säteri/herrgård i Järfälla socken i Järfälla kommun.

Mitt emellan fyra gravfält ligger Skälby gård. Som gårdsnamn har Skälby gård funnits sedan 1500-talet, men den nuvarande huvudbyggnaden byggdes 1802. På 1500-talet var Skälby en by med två gårdar. Östergården och Västergården. 1599 betalade Västergårdens ägare, bonden Anders Eriksson, socknens högsta förmögenhetsskatt. Huvudbyggnaden köptes av Järfälla Kommun 1949.

Annexet är äldre, antagligen den ursprungliga huvudbyggnaden. En genomgripande om- och tillbyggnad skedde år 1755. När Bgf renoverade hallen 1997 fann man att väggen mellan köket och trapphuset är en yttervägg där bland annat en fönsteröppning finns kvar. Bgf gjorde öppningsbara luckor i träpanelen där man kan studera både fönsteröppningen och den gamla ytterväggen. Annexet köptes av Järfälla Kommun 1958.

Eftersom våra förrådslokaler var svårtillgängliga uppförde Järfälla kommun en ekonomibyggnad med förrådslokaler vid Skälby Gård som blev klar år 2016.

Grytan – en arbetarbostad

Den här lilla stugan byggdes på 1700-talet. Den byggdes troligen som ett förråd, men blev senare en bostad för drängarna som arbetade på gården. Här bodde anställda på Skälby Gård fram till mitten av 1900-talet.

Ett hus med tre skorstenar

Titta på taket så ser du något ovanligt. Inte bara en, utan tre skorstenar i tre hörn! Det vanliga är att det sitter en skorsten på takets mitt. Det kan ha sin förklaring i att det från början inte fanns någon eldstad alls inne i stugan eftersom det var en förrådsbod. När den byggdes om för att bli bostad var det enklast att bygga eldstäder i hörnen av stugan.

Grytan, 50 m sydost om annexet. En arbetarbostad som fått sitt namn av att den med sina tre skorstenar liknar en upp- och nedvänd gryta. Grytan har rustats upp av Järfälla kommuns fastighetskontor i samverkan med ett antal Skälbybor. Huset användes för att visa skolelever hur man bodde förr.Efter restaurationen 1995-1996 har dock taket ersatts av en modernare konstruktion.

Dansbanan norr om gården byggdes i bgf:s regi 1988 med god hjälp av en byggklass från Jakobsbergs gymnasium. ”Därefter nedbrunnen och återuppbyggd  år 2002.”

Av byggnaderna förvaltar Bygdegårdsföreningen huvudbyggnaden, annexet och ekonomibyggnaden åt Järfälla Kommun. Dansbanan äger vi.

På Vårdkaseberget nordväst om gården finns en liten stuga som används till scoutverksamhet. Stugan är en  gammal mjölnarbostad, skalby-kvarn på Vårdkaseberget brann ner till grunden påsken 1939. Varje år eldas Valborgsmässobrasan på den plats där kvarnen stod.