Skälby Gårds historik

Skälby-Barkarby Bygdegårdsförening bildades officiellt i april 1984 men hade då drivits av en interimsstyrelse redan 1983.

1984 Lena Ringstedt var den första ordförande och även en välkänd kommunpolitiker.

1987 Stig Bernhardson.

1998 Ivar Törnsten.

1999 Lars-Åke Pettersson

2009 Sten Adolf Nilsson.

2019 Curt Lindström.

2020 Lars Sandell.

2022 Doris Vesterlund är vår nuvarande ordförande.

De medel som bygdegården tjänar på huvudsakligen ”kulturprogram och uthyrning” används till renoveringar och förbättringar.

År 1998 byggdes handikapptoalett i huvudbyggnaden. År 2003 tog vi ett helt ombyggt och moderniserat kök i drift.

Under 2004 snyggade vi upp annexet med bland annat nya golvbeläggningar i praktiskt taget hela huset.

År 2007 målades nästan hela huvudbyggnaden om invändigt. En ny diskmaskin av restaurangtyp installerades i annexet.

År 2008 utförde kommunen ommålning av huvudbyggnadens entréfasad och renoverade samtliga fönster. Samtidigt lät bygdegårdsföreningen totalrenovera salongen på övervåningen och lägga nytt golv i övre hallen.

År 2009 gjordes en uppfräschning av utrymmet bakom scenen med bl a nya skåpluckor.

År 2013 sattes akustiktak upp i annexet. Nytt golv lades i huvudbyggnadens stora sal och i barrummet. Nya gardiner syddes upp av ideella krafter i huvudbyggnadens stora sal.

År 2014 inköptes 2 nya kylskåp till huvudbyggnadens kök. Nytt golv lades i huvudbyggnadens hall och en tvättho monterades in bakom scenen i huvudbyggnaden.

Våren 2015 fick Annexet en invändig renovering. Ideella krafter rustade upp rummen. Fönster slipades och målades om och väggarna fick nya tapeter.

Taket på annexet är omlagt genom kommunens försorg.

Eftersom våra förrådslokaler var svårtillgängliga uppförde Järfälla kommun en ekonomibyggnad med förrådslokaler vid Skälby Gård som blev klar år 2016.

Våren 2021 renoverades o målades alla fönster i Huvudbyggnaden och fönster på övervåningen i Annexet.