Välkommen till öns vardagsrum

År 2023 börjar närma sig sitt slut: Det är något speciellt med ett årsslut. Tid för eftertanke om hur det gångna året förflutit och ett nytt år står för dörren med nya möjligheter och förväntningar. Detta år har omvärldens krig och oroligheter påverkat oss alla på ett påtagligt sätt.

En vision för Oaxen Bygdegård är att vara öns vardagsrum, en plats där alla medlemmar ska känna sig välkomna. Vi umgås, inspireras, får kulturupplevelser av de mest skiftande slag, utmanas, förverkliga egna idéer och mycket mer. Att ha en bygdegård på ön är en möjlighet för oss att skapa den mötesplats vi som medlemmar vill ska finnas. Bygdegården blir vad vi gör den till – utan våra medlemmars engagemang skulle huset stå tomt och öde.

Arbetsgrupperna – en viktig grund

Under året har de olika arbetsgrupper som bildats under senare år fortsatt sitt arbete. Dessa arbetsgrupper är en viktig grund för Bygdegården och ett stort stöd till styrelsen. Inför nästa år kommer vi att fortsätta utveckla arbetsgrupper, bl.a. med en sommarcafégrupp och en trädgårdsgrupp. De olika befintliga grupperna har under året varit:

• Fastighetsgruppen som tar ett stort ansvar för fastigheten så att den kan bevaras i sitt fina skick.
  • Kraftgruppen som bl.a. ser till att vi kan bjuda på fantastiska bakverk vid våra olika arrangemang som sommarcafé, julmarknad och som under året återupptagit de uppskattade soppluncherna.
  • Filmgruppen som planerar och organiserar vår omfattande filmklubb.
  • Julmarknadsgruppen som organiserar vår fina julmarknad. Även i år blev det ett lyckat arrangemang som lockade många besökare.
  • Utställningsgruppen som planerar våra olika utställningar och samverkar med den årliga skulpturutställningen i Kalkugnen.
  • Oaxenrunt-gruppen som ser till att vi varje år kan genomföra familjeloppet Oaxen runt.
Engagera dig och häng med – vad intresserar dig?

Att engagera sig i bygdegården kan vara att delta i en arbetsgrupp, engagera sig i styrelsearbetet, vara cafévärd, arrangera midsommar eller helt enkelt delta i det som intresserar dig – filmkväll, gympapass, MediYoga, lyssna på musik, ta en fika eller njuta av en Oaxenmacka tillsammans med en Oaxenöl från öns bryggeri. Eller varför inte ha en familjeträff på Gillet, bjuda vännerna på en stor fest med övernattning? Som medlem har du förutom möjligheten att utan kostnad gå på bio, även en viss rabatt på hyra av Gillet och rum i Härbärget.

Ökat antal medlemmar under 2023

Medlemsantalet har glädjande nog ökat under året. Vi är idag 174 medlemmar. Det innebär att vi har många medlemmar som inte bor på ön. Under året har bygdegården inlett ett samarbete med den nystartade Oaxen pizzeria d.v.s. genom att vara medlem i bygdegården ges möjlighet att besöka öns pizzeria. Detta tillsammans med filmklubb och pubkväll har lett till ett stort uppsving i antalet medlemmar.

Gott nytt år och aktiviteter 2024

Nästa år startar med en Pubkväll den 12 januari med återbesök av bandet Vänner och Bekanta samt helgen 26–28 januari med en Foto- och musikutställning: Två kuster möts med foton och musik från Gotland och Lettland.

Vi hoppas ni vill fortsätta som medlemmar även nästa år, antingen genom att utveckla Oaxen bygdegård vidare eller att som medlem besöka våra arrangemang eller på annat sätt stödja bygdegården så att Oaxen kan fortsätta att vara en levande ö.

Läs mer om medlemsavgift 2024 och förmåner för dig som medlem.