• Nyheter

Oaxens julmarknad lockade många besökare

Snön ligger vit på taken, tomten är vaken och cirka 600 besökare. Så många var på plats när Oaxen Bygdegårdsförening bjöd in till den traditionsenliga julmarknaden.

Det har blivit en tradition. Julmarknaden startade för flera år sedan och hålls fortfarande vid liv genom öns ideella krafter.

– Många säger att det är mysigt att komma hit. Vi erbjuder en småskalig julmarknad i skärgårdsmiljö. Och kanske på lite annorlunda sätt eftersom vi får låna Ettans Kalkugn av Södertälje kommun där utställare kan stå, säger en av arrangörerna Kerstin Holm.

Både i kalkugnen och bygdegården precis bredvid, fanns många utställare på plats. Besökarna kunde köpa olika typer av hantverk: stickat, virkad, tovat, vävt samt julkransar, glas, keramik. För den som var ute efter andra klappar, fanns bland annat fotoalmanackor, böcker, smycken, Josef Franc-kuddar, förkläden och Aloe Vera-produkter. Mycket var lokalt producerat och hemgjort som sylt, saft och honung. Även lax och kaffe, rökt ost och inlagd gurka fanns till försäljning.

Inne i bygdegården var cafét öppet. Här samlades besökare när det var dags för en välbehövlig paus i värmen. Bygdegårdsföreningen själva hade också ett eget bord med försäljning av bland annat saft, knäckebröd, sylt, marmelad samt julgodis och bakverk.

I en liten röd stuga bakom bygdegården, fanns glögg och risgrynsgröt för den som var sugen. Stugan, det så kallade Härbärget har flera rum för uthyrning och är mycket populärt under sommarhalvåret.

När magen kurrade, grillades det lammkorv på gårdsplanen. Ett stenkast från bygdegården hade också Oaxens pizzeria öppet för medlemmar i bygdegården. Även Oaxens byggeri sålde julöl för den som ville köpa med sig hem.

Stort tack till alla besökare, arrangörer och öbor som gjorde julmarknaden lyckad!

Det blev en lyckad dag och många verkade gilla att Oaxen är en småskalig och gemytlig julmarknad. Tomten som var på besök inne i kalkugnen var en given succé, även caféet, lammkorven och förstås lotteriet.

Oaxen bygdegårdsförening tackar för en lyckad dag. Varmt välkommen nästa år igen, den 30 november 2024!