• Hem

Om föreningen

Föreningens historia

Jäckvik fick äntligen sin skolbyggnad år 1936. Efter att Jäckviks byamän ställt en tomt till förfogande till Arjeplogs Kommun. På 60-talet gjordes en utbyggnation och det är så Jäckviksgården ser ut idag. Detta var på grund av att det behövdes mer utrymme för småskola, bespisning och gymnastik. Jäckvik är ingen särskilt stor by från början och det blev tyvärr så att på mitten av 80-talet las skolverksamheten ner. Efter det har dock Sveriges minsta kommunala dagis bedrivits i slutet på 90-talet när det endast var fyra barn inskrivna.

Idag bedrivs varken skolverksamhet eller dagis men vi vet aldrig vad som händer i framtiden. Jäckvik och dalgången växer, det kanske blir ett behov om några år? Lokalen är idag en samlingspunkt för dalgången längs Silvervägen. Det arrangeras fester, bröllop, årsmöten och aktiviteter med mera under året i våra nyrenoverade lokaler. Det finns en bagarstuga precis bredvid föreningshuset som går att hyra. Den används flitigt under slutet av sommaren och början av hösten när det ska fyllas upp med bröd inför vintern.

Nytt för 2020 är att föreningen blev beviljade stöd från Leader Lappland 2020 för att bygga upp ett gym i den gamla skolsalen. Mer information om gymmet finns att hitta under den egna fliken ”Gym-Föreningen Jäckviksgården”-

Föreningen har idag över 200 medlemmar men vi behöver fler som engagerar sig. Tveka inte att höra av dig! Kontaktuppgifter finns under ”Kontakta oss”.