Jäckvik

En by med möjligheter

Längs Silvervägen, mitt i fjällvärlden ligger den lilla byn Jäckvik. Byn kan kännas liten med sina 22 bofasta men den är så mycket mer än så. Jäckvik är en turistort som har många fritidsstugor med både svenska och norska gäster, det ligger runt cirka 250 stycken stugor idag. Det är helt fantastiskt! Här finns närheten till fjällen, sjöarna och naturen. En av världens mest kända vandringsled går rakt genom byn, Kungsleden. Den går mellan Abisko och Hemavan och är nästan 400 kilometer lång.

I Jäckvik finns det en vintersport anläggning, Jäckvik Fjällcenter. Det är en skidbacke för alla! Vill ni veta något kul? Det är faktiskt även Sveriges längsta släplift, häftigt! Fjällcenter har husvagnscamping (årsplatser), skoteruthyrning, restaurang och boende under vintersäsongen. Kyrkans Fjällgård som under sommarsäsongen används frekvent att de som vandrar Kungsleden och Nya Jäckvik Stugby erbjuder även boende året runt.

Byn har förutom Föreningen Jäckviksgården även Jäckviks Bysamfällighetsförening och Jäckviks skoterförening. Bysamfälligheten håller årliga grillkvällar varje sommar, det vill ni inte missa! Sommaren 2019 invigdes den nya Ångbåtskajen.

Skoterföreningen är en mycket aktiv förening som arbetar hårt för fina leder i och runt om Jäckvik. Länk till skoterföreningens egna hemsida hittar ni här. Jäckvik har ett fint litet kapell som det är gudstjänster i ett par gånger per år, även dop och bröllop arrangeras.

Skoterföreningens hemsida: www.jackvik.se