Ängen idag

Ingaboda Bygdegårdsförening hade under många år under samma tidsperiod arrangerat en danskväll för något mognare publik en lördagskväll i juli.
I slutet av 1990-talet hade publiken minskat successivt  oftast p g a dåligt väder, och man beslutade i föreningen att byta upplägg.

2001 var det premiär för ”Buskafesten”. I stället för att annonsera i tidningen skickades en inbjudan ut till vänner och bekanta. Programmet bestod av mat och allsång vid dukade bord på dansbanan och senare dans. Många anmälde sig och gästerna, allt från 18-åringar till 70-åringar, trivdes gott i den ljumma sommarkvällen.
Därefter har denna variant återkommit varje år, 2010 var det 10-årsjubileum och då var det ca 350 personer på plats.

Den svenska sommaren innefattar ju som alla vet även regniga dagar och kvällar och då det saknas permanent tak över dansbanan har man löst det med ett tillfälligt plasttak som sätts upp och plockas ner vid behov.