Köksrenovering 2012

Under 2012 totalrenoverades köket i bygdegården.

Skrivet av Jeanette Gustafsson, kassör:

Ett nytt kök

Jag är ingen duktig kock, det finns det andra i föreningen som är och det tog ett tag innan jag förstod att det är köket som är hjärtat i bygdegården. Alla fester och aktiviteter innebär någon form av fika eller mat och det är kring maten många aktiviteter kretsar.

Såväl våffeldag, skördefest eller grötfest allt vi hittade på innebar begränsningar och frågor som ”kan vi laga det till så många?” och ”Ska vi bjuda på potatisgratäng så måste vi ha kallt kött till för annars har vi inte ugnar som räcker till för att hålla allt varmt.” Plötsligt stod det klart för mig att temat på aktiviteten var knutet till vilken mat vi skulle bjuda på. Men köket i vår bygdegård var inte lämpat för att klara storkok. Ekonomin i föreningen var sådan att den inte tillät några större investeringar och då insåg jag att det bara återstod att söka bidrag.

kök föreefter

Före och efter

Planering

Första beslutet som måste tas inför en köksrenovering av bygdegården var att fastslå hur det nya köket skulle utformas. I början var det väldigt svårt eftersom det var så många viljor och synpunkter att ta hänsyn till men tillslut insåg jag att det fanns en stor fråga att ta hänsyn till och fastslog vi den så skull det övriga falla på plats allt eftersom. Den stora frågan var VAD köket skulle användas till alltså om vi skulle ha någon form av restaurangverksamhet eller om vi enbart skulle ha den som uthyrningslokal och för egen verksamhet.

kök föreefter2

Vi ville ju kunna jobba många i köket samtidigt och få plats med allt porslin vi hade. Förenklat blev planlösningen av köket att diskningen separerades från matlagningen så att dessa sker på var sin motstående sida av köket alltså inte som i hemmet där man vill ha spisen så nära disken som möjligt. Till detta gällde det att göra plats för 2 spisar, 3 kylskåp (förvaring för råvaror där en är för kött och en är för grönsaker samt en tredje för färdiglagat). Vi tog hjälp av riktlinjer från Miljö- och byggförvaltningen på Vetlanda kommun samt åkte runt och tittade på andra bygdegårds kök bl.a. Södra Solberga och Hultagård. Sen var det bara att placera ut alla köksskåp och tänka till var micro och kaffebryggare etc. skulle placeras för att få till ett bra flöde i köket. Vatten placerades nära kaffebryggaren och spis, skåp för porslin nära diskmaskinen och eluttag planerades för finnas för ev. värmeskåp vid catering.

kök föreefter3

Så här blev köket efter renoveringen. Matlagning till vänster, köksö i mitten och disksystemet till höger.

Bidragsansökan

Ansökan till Boverket ska innehålla olika dokument och det gäller att skicka med dessa i ansökan. För vår del var det svåraste att få fram planritning på hela bygdegården eftersom det aldrig funnits några ritningar. Men efter att en husritare hjälpt oss med detta så var det inte så svårt att skriva ner ett dokument om att handikappanpassning i samband med köksrenoveringen inte var aktuell, att ta fram karta på samlingslokaler i närområdet var enkelt att ta fram på nätet där jag sökte på bygdegårdar, föreningens stadgar hade vi koll på problemet var bara att de var svåra att få tillgång till dessa. Först fanns de bara på en diskett som ingen längre kunde öppna med moderna datorer men som tur var kunde vi lösa detta. Verksamhetsberättelse och ekonomirapport behövs ju alltid vid bidragsansökningar och tillslut var alla papper, även offerter från hantverkare insamlade och då var det inte så svårt att fylla i ansökan. Jag använde Boverkets ansökningsblankett som jag skrev ut från nätet, en kopia gick till Vetlanda kommun där jag ansökte om 30% av beloppet och den andra gick till Bygdegårdarnas Riksförbund för en granskning där de hjälpte till att titta igenom och gav förslag på kompletterande handlingar innan de lämnade vidare ansökan till Boverket. En kopia behöll jag givetvis själv för att komma ihåg hur budgeten för projektet såg ut. Jag skickade ju in ansökan ett år innan själva projektet kunde starta. Vetlanda kommun var snabba med att besluta och beviljade bidraget med 30% vilket var en förutsättning för att Boverket skulle ge något bidrag. Boverkets papper lämnade Bygdegårdarnas Riksförbund in kring Lucia 2011.

Ett nytt kök tar form

Jag fick beskedet i maj 2012 att ansökan gått igenom även från Boverket och då dröjde det inte många veckor innan vi satte kofoten i det gamla köket och började riva. Det blev ett stort projekt som belamrade hela bygdegården. Stora salen var totalt tillvänd med allt porslin,

Hallen och lilla salen gick inte heller obemärkta från renoveringen, där hade snickarna diverse verktyg uppställda och allt byggnadsmaterial. Totalt la vi tillsammans i föreningen ner över 260 timmar ideell tid. Detta hade inte gått om vi inte hade delat upp ansvaret bl.a. hade vi rivningsansvarig, ansvarig för montering av köksinredning, städansvarig, inköpsansvariga för Ikea, fönster, dörr och för diskmaskin mm. Med en stark vilja och duktiga hantverkare stod köket klart till Lucia 2012. Visst återstod en del städning och iordningställande av bl.a. källsortering, uppsättning av hyllor och märkning på skåpen för att vi enkelt ska hitta. Men det är saker som vi tar allt eftersom. Nu står köket klart och vi ser fram emot fler bokningar och ett flitigt användande av lokalen!

kök föreefter4

kök föreefter5