• Hem

Om bygdegården

Fagerhults bygdegård har en lång historik. Enligt uppgift togs beslut om skolbygge 1861 och fastigheten fungerade som bygdens små- & folkskola fram till 1940.

Småskolans sista lärare var Astrid Svensson och i folkskolan hette sista läraren Lala Larsson (fd. Sjöqvist). Lala var en duktig simhoppare och tog brons i OS 1928.

Under 60- och 70-talet var här en tyngdlyftningslokal för Kåremo Atletklubb. Under 70-talet kom allt fler önskemål om en samlings-lokal i bygden så en intressegrupp bildades. 1979 skedde den första etappen av många med renovering av fastigheten med bl a nytt tak. Nästa renovering utfördes 1984 med byte av brädklädsel och nya fönster.

Vid årsmötet 1987 beslutades att gå med i Bygdegårdarnas riksförbund och döpa föreningen till Fagerhults bygdegårds-förening. 1987/88 utfördes, med bl a bidrag från Kalmar kommun och Bostadsstyrelsen, en omfattande renovering med handikappanpassning, VVS, enskilt avlopp, kök och nya invändiga ytskikt i  hela fastigheten. I stort sett allt arbete utfördes ideellt.

2004 anlades en boulebana och sittplatser bakom bygdegården. 2006 installerades en luftvärmepump och genom åren har bygdegården tagits väl om hand med slipning av golv, ommålning, nya vitvaror, ljud- och bildutrustning o.s.v.

Fagerhults bygdegård erbjuder idag en fin samlingslokal för upp till 55 personer, så passar för både stora och små kalas såväl in- som utvändigt. Stora gräsytor, boulebana och sittplatser bakom bygdegården inbjuder till mingel, lekar och olika aktiviteter. Parkeringsmöjligheter finns i anslutning till bygdegården.

Den ideella föreningen Fagerhults bygdegårdsförening, som utöver sin uppgift med att driva och värna om en samlingslokal i bygden, genomför ett antal egna aktiviteter varje år med bl a traditionellt midsommarfirande och en sommarauktion.