• Hem

Om bygdegården

Västra Sönnarslövs Bygdeförening bildades 2 nov 1993. Syftet med bildandet var i första hand att rädda Krika skola från nedläggning, stimulera nybyggnad, skapa gemenskap, främja kultur och turism samt göra något positivt av området Klöva Hallar. 1995 inköptes en tomt vid Klöva Hallar. 14 juli 1997 inköptes fastigheterna Svenstorp 3:34 och 3:35 där turisthotellet Klöva Hallar tidigare legat och som förstördes av en brand 13 oktober 1977. Föreningens medlemmar har härefter med idogt ideellt arbete röjt och snyggat upp området som i dag är föreningens huvudsakliga samlingsplats.

Föreningen har ca 200 betalande medlemmar och eftersom det är en ideell förening så hjälps medlemmarna åt med diverse göromål.

Vi ser en ökande uthyrning av Klöva Hallar till bröllop fester mm som är mycket välkommen då det ger oss möjlighet att rusta upp och underhålla området och lokalerna i ännu större utsträckning.