• Hem

Vårens filmer i Filmklubben och på Siggaruds Bygdegård

Januari
16/1 Oppenheimer
I detta mästerverk signerat Christopher Nolan gör Cillian Murphy sin livs roll. Han porträtterar mannan som kallas för atombombens fader, J Robert Oppenheimer. Vi får inte bara följa med på de omständigheter som la förutsättningarna för bomben, utan även vad det gör med en människa som skapat världens farligaste massförstörelsevapen.

Februari
6/2 De ostyriga

Mars
19/3 Book Club
Diane är nybliven änka efter 40 års äktenskap. Vivian njuter av män utan att ha några tankar på vidare relation. Sharon försöker fortfarande komma över en skilsmässa sedan ett årtionde. Carols äktenskap går på tomgång efter 35 år. Denna hysteriska film handlar om fyra kvinnor i en livslång vänskap vars liv vänds upp och ner när deras bokklubb bestämmer sig för att läsa ”Femtio nyanser av honom”. Från att upptäcka ny romantik till att återuppliva gamla flammor, inspirerar de varandra för att göra nästa kapitel i sina liv till det bästa kapitlet.

2/4 The unforgivable
23/4 Avgrunden
Att något ska hända i Kiruna är det ingen tvekan om, frågan är bara när. Avgrunden är berättelsen om en familj som ställs inför det otänkbara när katastrofen alla fruktade plötsligt är ett faktum.

Maj
7/5 The founder
John Lee Hancock regisserar denna osannolika och sanna historia om grundandet av McDonalds och kampen för att kontrollera företaget. Den misslyckade 52-åriga försäljaren Ray Kroc säljer smoothie-blandare till bröderna McDonalds och övertygar dem till sist att starta franchise. Ray kämpar mot bröderna och tar kontroll över företaget och skapar ett globalt imperium.

28/5 The lady in the Van
Filmen bygger på den sanna berättelsen om Miss Shepherd, en kvinna med okänt ursprung som ”tillfälligt” parkerar sin skåpbil på Alan Bennetts uppfart vid en gata i London och sedan bor där under 15 års tid. Det börjar som en motvillig tjänst men utvecklas till en relation som kommer att förändra deras liv.

Om du vill vara med i filmklubben kostar det 150:-/år för att se alla filmerna.
Om förälder är med i klubben är det grattis under 18 år.

Kontakt Ulrika Lindström 070-3091973