Bygdegårdsföreningen bildades den 1 december 1994 av några framsynta ortsbor.
Anledningen var att Rydsgårdshus, som ägs av Skurups kommun via stiftelsen Rydsgårdshus, stod tomt och det fanns ingen verksamhet i detta fina hus.
Genom bildandet av Bygdegårdsföreningen kom verksamheten igång och man kunde ha möten, fester, begravningar etc. i huset.

Karin och Göran Månsson tog sig an skötseln av såväl uthyrning av lokalerna som restaurangdelen för beställningar. Efter några år hade verksamheten fått sådan omfattning att dom inte kunde kombinera skötseln av Rydsgårdshus med sitt ordinarie arbete. Verksamheten drevs då vidare med andra krögare. 2001 kom Karin och Göran tillbaka och drev förtjänstfullt Rydsgårdshus fram till halvårsskiftet 2006 då Jan Backman tog över.

Den 1 augusti 2007 tog Marianne o Bonnie Callan, mor och dotter, över verksamheten. Marianne har lång erfarenhet i branschen och har haft restauranger både i Sverige och på Irland. De senaste åren har hon drivit Svedala Folkets Hus.
Efter nära 12 framgångsrika år valde Marianne och Bonnie att fortsätta med annan verksamhet och lämna Rydsgårdshus.

Anneli Willander och Johan Tvingstedt drev verksamheten med sitt bolag Rydsgårdshus Fest & Catering from.1 mars 2019 tom 31 oktober 2019.

Den 1 november 2019 kunde vi glädjande nog hälsa Marianne Callan tillbaka som ”krögare” på Rydsgårdshus. Hon var efterlängtad och kommer att fortsätta med sitt sedan tidigare vinnande koncept med god mat, bra servicenivå och vänligt bemötande.

Efter ytterligare 4 år valde Marianne Callan att lämna över Rydsgårdshus och i september 2023 övertog Maria Mårtensson och Monica Larsson verksamheten  med sitt bolag M&M´s Skafferi. Båda är mycket välrenommerade och har lång erfarenhet av branschen och kommer närmast från Folkhögskolan i Skurup där de haft ledande befattningar i restaurangen under många år. God, välsmakande mat, hög servicenivå, utökade öppettider, dagens lunch, konferenser är en del av satsningar framöver.

Bygdegårdsföreningen kunde skaffa kapital genom att sälja andelar. Det var företag, föreningar och privatpersoner som tecknade andelar. I dag är antalet andelar ca 1000 st. De som har minst 2 andelar erhåller rabatt på lokalhyran.

På årsmötet den 4 mars 2024 antogs nya stadgar som innebär att föreningen inför en årlig medlemsavgift och andelssystemet fasas ut. Det är kommunens nya regler för föreningsstöd som är anledningen till förändringen. Medlemmar erhåller rabatt på såväl lokalhyran som föreningens arrangemang.

I Bygdegårdsföreningens styrelse ingår bl.a.:
Ordförande: Leif Olsson, Vice ordf.: Roger Svensson, Sekreterare: Laine Olsson och
Kassör: Kjell-Einar Jönsson
Ordförande i Stiftelsen Rydsgårdshus: Lars Nyström