Information om branden till medlemmar

Den 1 augusti 2023 hade vi en brand i restaurangköket, lokaliserad till KBB:s fritös. Branden begränsades till köket av Ornö brandvärn, men hela restaurangdelen, kapprum, toaletter, bibliotek och butik blev rökskadade. Brandvärn, polis och brandkår var alla på plats. Polisen konstaterade att inget brott förelåg och arbetet togs över av en restvärdesledare som sedan rapporterade till försäkringsbolaget. Försäkringsbolagets saneringsentreprenör Ocab lämnade en besiktningsrapport över omfattningen av brandskadorna. De beslutade att restaurangköket behövde rivas ner till stommen och övriga utrymmen behövde varierade grader av sanering. Alla inventarier i köket dömdes ut och kasserades.

Saneringsarbetet var omfattande och kostnaden blev 535 tkr där försäkringsbolaget ersatte 100% av kostnaderna. Förutom att sanera ytor såsom väggar och tak eller riva upp golv så fanns många inredningsdetaljer såsom äldre textiltavlor. Föreningen är försäkrade hos Länsförsäkringar via Bygdegårdarnas Riksförbund och betalar cirka 13 000 kr per år för den och där självrisken ligger på detsamma samma summa. Förra hösten fick styrelsemedlemmen Jacob Svensk i uppdrag att gå en mikroutbildning som gav oss en självriskcheck som vi förnyar var tredje år som ersätter hela självriskbeloppet. Vi har därav inte behövt betala självrisken utan använt självriskchecken.

Till en början förväntades Ocab agera totalentreprenör, då de själva menat att detta var försäkringsbolagets uppmaning. Processen drog dock ut på tiden och det visade sig snart att underentreprenörer inte fått underlag för att ta fram offerter. Därför tog styrelsen beslutet att tillsammans med skaderegleraren från försäkringsbolaget släppa Ocab som totalentreprenör, och istället upphandla renoveringen själva. Under denna period tog styrelsen emot en offert från Ocabs underentreprenör DIPART på 3,5 miljoner kr.

Styrelsen tillsatte en arbetsgrupp för att arbeta med renoveringen bestående av medlemmarna Anton Bertilson, Frida Franzen och Hannes Eghult samt styrelsemedlemmarna Jan Blomqvist, Dan Stenius, Lizzie Elf och Elinore Vinsonneau. Syftet med arbetsgruppen var att fokusera på planering och genomförande samt upphandling och finansiering av renoveringen.

Arbetsgruppen mottog den 13 november det underlag som Ocab arbetat fram sedan branden, som skulle fungera som förfrågningsunderlag till offerter. Underlaget visar sig dock mycket bristfälligt och gick inte att använda. Istället togs det fram, med hjälp av Anton, en professionell rumsbeskrivning och ett förfrågningsunderlag, samt förbättringsförslag och förbättringsmåsten som till exempel bristfällig ventilation. Samtidigt fokuserade Hannes, Frida och Lizzie på att undersöka finansieringsmöjligheter och har därför varit i kontakt med bank, Haninge kommun, Boverket och Bygdegårdarnas riksförbund.

Utöver den tidigare offerten från DIPART på 3,5 miljoner, togs nu nya offerter in på det framtagna förfrågningsunderlaget. Snickarteamet AB lämnar in en offert på strax över 1 miljon, exklusive tilläggsarbeten och förbättringsarbeten som arbetsgruppen begärt att få separat.

Styrelsen beslutade att ge Anton Bertilson och Elinore Vinsonneau mandat att utöver styrelsens förhandling slutförhandla ett entreprenadkontrakt med Snickarteamet AB som skrevs på den 20 februari 2024. Kök och disk prioriterades för att skyndsamt kunna återuppta verksamheter och skall enligt kontrakt vara klara senast 30 april 2024, medan kontraktsarbetena i dess helhet ska vara färdigställda och tillgängliga för slutbesiktning senast 30 maj 2024.

Kontraktsarbetena innefattar bland annat enligt följande: Rivningsarbeten i kök och disk, återuppbyggnad av kök och disk, nytt golv i restaurang samt hall, målning av restaurang med tillhörande utrymmen och målning av bakre förrådsutrymmen samt omklädningsrum.

Utöver sanering och återställandet av lokalerna har styrelsen och arbetsgruppen beslutat över en del förbättringsarbeten som bör genomföras i samband med återställandet. Detta inkluderar till exempel byte av mycket undermåliga fönster i kök och disk, ny mattläggning i omklädningsrum för skolan, byte av golv i kapprum, täcka elskåp med väggskåp och nödvändiga ingrepp i ventilationen.

Styrelsen/arbetsgruppen har beslutat att vänta med estetiska ingrepp såsom att måla vissa undermåliga lister och dörrkarmar med mera, tills arbetet gått lite längre för att inte spendera hela budgeten i början av renoveringen.

Det som återstår är bland annat att löpande genomföra renoveringen med byggmöten och beslut, samt att återställa Grottan (del av restaurangen) med möbler och saker som investerades i under lokalanpassningen som genomfördes för några år sedan.

Vill ni engagera er i arbetet eller något annat kring föreningen så tveka inte att höra av er, vi behöver all hjälp vi kan få!

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen Ornö bygdegårdsförening
genom Elinore Vinsonneau, ordförande

Missa inte föreningens insamling ”Kökshjälpen”!
OBF Kökshjälpen SwishBranden i restaurangköket har lett till stora insatser för att återställa lokalerna. Det extra årsmötet den 29 februari 2024 beslöt att ge styrelsen mandat att söka banklån upp till 500 tkr för insatser om det blir nödvändigt. Genom en gemensam insamling minskar vi behovet av banklån.