Extra årsmöte i OBF

Med anledning av branden i bygdegårdens restaurangdel  i augusti 2023 behöver Ornö bygdegårdsförening söka lån för renovering. För detta behöver styrelsen medlemmarnas godkännande och kallar därför till ett extra årsmöte. Mötet sker digitalt via Zoom 29/2 kl 18:30. För att delta skickar du ett mejl till obforno@gmail.com och får då en länk till mötet senast en timme innan mötet börjar. För dagordning se sida två.

Bakgrund:

Den 1/8 2023 uppstod en brand i bygdegårdens restaurangkök som orsakade stora skador på inventarier och ytskikt. Under hösten 2023 har lokalerna sanerats och styrelsen har uppmanat företag att komma in med offerter för renovering. Styrelsen har också tillsatt en arbetsgrupp med kunniga medlemmar som hjälper till att organisera arbetet med renoveringen.

Styrelsen har i januari 2024 fått in en offert för rivning av skadat material i restaurangdelen samt återställande av ytskikt. Kostnad enligt offert med fast pris är 1 038 750 kr. Ornö bygdegårdsförenings försäkring täcker 750 578 kr av detta belopp. Mellanskillnaden på 288 172 kr beror på avskrivningar som gjorts sedan lokalerna byggdes. Styrelsen söker därför stämmans godkännande att ta ett banklån på 500 tkr som ska täcka mellanskillnaden samt oförutsedda kostnader i samband med renoveringen.

Styrelsen vill även höra stämmans åsikter kring frågan om Bygdegårdsföreningen bör äga och bekosta viss fast inredning i köket som rör, kranar och bänkskivor, vilket tidigare ägts av hyresgästen.

OBS att detta möte inte ersätter det ordinarie årsmötet. Kallelse till det kommer separat under våren och då kommer det finnas möjlighet att inkomma med motioner. Det extra årsmötet kommer enbart att beröra renoveringen.

Kan du bidra?
Bygdegården är en viktig angelägenhet för oss alla på Ornö. Här inryms servering av mat och dryck för skolbarn och andra. Bygdegården ger också tak över huvudet för skolbarnens idrott, för biblioteket, för föreningslivet, för idrottare, för allehanda familjehögtider, för konst, musik och förströelseaktiviteter av många slag.

Styrelsen tar gärna emot hjälp att hitta fler sätt att finansiera renoveringen. Har du till exempel tid och idéer kring bidragsansökningar, eller vill du skänka ett bidrag till renoveringen? Hör av dig till styrelsen på obforno@gmail.com

Extra styrelsemöte Ornö bygdegårdsförening 2024-02-29

Dagordning:

• Val av mötesordförande
  • Anmälan av styrelsens val av mötessekreterare
  • Fastställande av röstlängd
  • Val av två justeringsmän att jämte ordföranden justera dagens protokoll
  • Godkännande av kallelse
  • Genomgång av offert, renoveringsbehov samt behov av banklån
  • Röstning om mandat till styrelsen att kunna uppta lån på 500 tkr för att hantera kostnaderna till renoveringen av restaurangköket.
  • Diskussion kring huruvida Bygdegårdsföreningen bör äga viss fast inredning i restaurangköket.
  • Vid stämman väckta frågor (endast frågor som rör renoveringen, övriga frågor hänvisas till ordinarie årsmöte våren 2024)