Utomhusteater: Backanterna 5:e Juli

Den 5/7 kl 15.00 arrangerar OBF teater på fotbollsplanen nedanför Ornö skola. Föreställningen heter Backanterna och framförs av Scenkonstgruppen. Kostnad: 50 kr för medlemmar, 150 kr för icke medlem, betalas på plats, ingen förbokning krävs.

Backanterna är en tragikomisk föreställning med dans, sång, mytologiska gudar och övermodiga hjältar baserat på Euripides pjäs. Den fromme kungen Pentheus, i den antika grekiska staden Thebe, har fått problem med stadens kvinnor som börjat dyrka vinguden Backus. Kvinnor, och även män, ger sig ut i bergen för att ägna sig åt besynnerliga backanaliska fester. När så självaste vinguden uppenbarar sig spårar allt ur fullständigt.

För andra året i rad besöker Scenkonstgruppen Ornö, efter förra årets succé med Strindbergpjäsen ”Leka med elden” är de nu tillbaka med Backanterna. Årets uppsättning är en tvärkonstnärlig utomhusföreställning där det blandas teater, dans och musik.

Performance – och ljudkonstnären Indra Lindroth har, utifrån Euripides text, komponerat ny musik till föreställningen. Dansaren Ossi Niskala, som också gör en av rollerna, koreograferar, Anne Hellandsjö har skapat scenografi, kostymer och mask, och Patrik Franke regisserar. Förutom en kör medverkar skådespelaren Nadja Franke, grundare av Scenkonstgruppen, Richard Forsgren, känd från TV-serier som Jordskott och Innan vi dör. Rebecca Riggo som spelade i Flickor som försvinner på Dramaten nu i vintras m.fl.

Välkomna!