Pilgrimsvandring på Romboleden

Pilgrimsvandring från Munktorp på Romboledens första etapp.

Under Kristi Himmelfärdshelgen arrangerade Västerås stift, i samarbete med kommuner och ideella föreningar, en stafettvandring på Romboleden med start vid Munktorps kyrka. Sockengillet har varit med på planeringen av den första etappen från Munktorp till Köping.

09.31: Först öppnade Yvonne Uppsäll kyrkan så de 17 vandrarna fick en chans att bekanta sig med varandra varav fem deltagare från Sockengillet.

09.50: Svante Eriksson inledde utanför Davidskyrkan med en introduktion om pilgrimsvandring och läste några utdrag ur boken ”Naturens katedral”. Bärgslagsbladets reporter gick med den första kilometern och intervjuade deltagare om sina mål för vandringen. Staffan Lagesson gjorde en extra utstickare till Davidskällan tillsammans med de intresserade.

11.06: Under den första fikapausen i korsningen mot Litsberga berättade Svante om vad vandringsstaven kan betyda för honom.

11.26: Möte med kor på vägen mot Vippeby.

12.23: Lunchpaus med vila för trötta fötter.

12.55: Samling i Björke.

12.57: Svante läser tänkvärda ord för fortsatt vandring i tystnad.

15.10: De tappra vandrarna kom fram till Köping samtidigt som de första regnstänken började falla. På turistbyrån fick alla sina pilgrimspass stämplade med dagens datum som minne.

15.23. Efter 15 kilometer och 23 398 steg tog gruppen farväl och tackade varandra för en fin dag.

Text och foto: Kristina Hällberg.