Om bygdegården

Historien om HV Almunge Bygdegårdsförening

HV (hemvärnsgården) byggdes av ideella krafter och stod klart 1954.
Almunge hemvärn vann en tävling mot andra hemvärnskårer och priset var en barack.
Baracken såldes och för pengarna, ideella bidrag och privata lån finansierades byggnationen av HV-gården.
Under 60-talet var HV vida känt för sina danser på lördagarna.
Här har många populära dans-, rockband och artister uppträtt bla Hepstars med Benny Andersson, melodifestivalsvinnaren Clas Göran Hedströms, Tages, Shanes m fl.

Idag bedrivs det olika sorters aktiviteter i huset tex, skytte, Line dance,Tabata-träning och Yoga.

————————————————–

Så här står det i HVs stadgar;

Föreningen, som är politiskt och religiöst neutral, har till uppgift att anskaffa och för framtiden bibehålla en bygdegård med bla samlingslokal. Lokalen skall opartiskt och på skäliga villkor uthyras till föreningens medlemmar, kommunala myndigheter och inrättningar sat till organisationer och enskilda, som önskar använda lokalen.

Dessutom skall föreningen verka för bygdens kulturella utveckling, bla genom egna kulturprogram och genom förmedling av program till de som hyr lokalen.