VÄRDEGRUNDSPOLICY för HOVERBERGS BYGDEGÅRDSFÖRENING

Antagen senast vid årsmöte 20240228

ÄNDAMÅL:
Hoverbergs Bygdegårdsförening är en ideell förening, politiskt och religiöst obunden, som har till uppgift att driva en allmän samlingslokal, erbjuda mötesplatser och värna mötesfriheten. Lokalen skall opartiskt och på skäliga villkor uthyras till föreningens medlemmar, kommunala myndigheter och inrättningar samt till organisationer och enskilda, som önskar använda lokalen och som har en demokratisk värderingsgrund.
Dessutom skall föreningen verka för bygdens kulturella utveckling, bl.a. genom egna kulturprogram och genom förmedling av program till dem som hyr lokalen. För att främja sitt ändamål skall föreningen samarbeta med liknande organisationer samt vara ansluten till Bygdegårdarnas Riksförbund.

VÅR IDÈ GRUND:

Bygdegården:

• Är en allmän samlingslokal, tillkommen på bygdens initiativ och öppen att hyra

• Välkomnar alla, som har en demokratisk värdegrund

• Bärs av i huvudsak, ideella insatser från människor i bygden

• Ger möjlighet till gemenskap och fest, kunskap och kultur

• Ger människor möjlighet att växa och bygden möjlighet att utvecklas

VÄRDEGRUND

All verksamhet ska präglas av och följa bygdegårdens värdegrund som står för:

• Glädje och gemenskap
  • Lyhördhet, ärlighet och trygghet
  • Demokrati, jämlikhet och jämställdhet
  • Tillgänglig för alla oavsett kön, sexuell läggning, religion, funktionsvariation och etnicitet.
  • Bygdegårdens värdegrundspolicy ska gälla vid mötet med varandra, vid all kommunikation även på sociala medier

Konsekvenser:

Vad händer om man inte följer värdegrunden?

1. Beteendet uppmärksammas

2. Beteendet varnas