Om oss

Hoverbergs bygdegårdsförening äger och driver Hoverbergs bygdegård. Vi driver där bland annat Hoverbergs bio som är Bergs kommuns enda biograf. Vår största verksamhet idag är Biografen. Förutom detta används lokalen även flitigt för konferenser och lokala kulturevenemang.

STYRELSE

Ordförande: Eva Dahlänger
Vice ordförande: Per-Göran Persson
Sekreterare: Britt-Inger ”Bia” Andersson
Kassör: Kerstin Mattsson
Eva Smedborn-Paulsson
Lennart Mattsson
Erika Seger

Ersättare: Jon Öst, Viktoria Nordström, Lars Olofsson

Ungdomsansvarig: Erika Seger

Kulturansvarig: Britt-Inger ”Bia” Andersson

Vill du veta mer om föreningen?

Ordförande Eva Dahlänger

eva.dahlanger@gmail.com

Lite mer om oss

Hela kommunen är biografens upptagningsområde eftersom vi är kommunens enda biograf. Vi är en av landets äldsta bevarade glesbygdsbiografer. Första filmen visades här redan omkring år 1910.

2008 beslutades att digitalisera biografen. En investering gjordes då på ca en miljon kronor i form av modern teknik och vissa renoveringsarbeten.

2017 invigdes den senaste omfattande utbyggnaden och renoveringen av lokalen. Då fick också biosalongen nya stolar och lokalen en betydligt större foajé och serveringsdel.

Biografen har normalt visningar varje söndag och var annan tisdag kör vi sk. ”Dagbio”, med minskat antal visningar under sommaren. Sista söndagen i månaden körs dessutom matiné med barnfilm. Vår bygdegård drivs uteslutande med hjälp av ideella krafter.

Vår bygdegård är lite av möjligheternas hus.

= Stora salongen är normalt möblerad för biosittning med 100 fasta sköna fåtöljer. Det senaste tillskottet är vår lilla vip-avdelning längst bak där vi utrustat med två rader med extra sköna fåtöljer.

= Stora salongen kan enkelt möbleras efter dina önskemål, allt från dansgolv till så kallad ”Berns-sittning” med långbord.

= I serveringen finns plats för totalt ca 60 sittande.

= I vår tekniskt sett välutrustade konferensavdelning finns plats för 30-40 sittande konferensgäster med modern teknik.

Firmatecknare: Eva Dahlänger & Kerstin Mattsson, var för sig.

FAKTURERINGSADRESS
Hoverbergs bygdegårdsförening
c/o K Mattsson
Fiskalsvägen 13