UA-135056124-1

Om Halla socken

Halla socken ligger ungefär mitt på Gotland med Roma myr i väster. Halla gränsar till Roma samhälle. I Roma finns flertalet affärer, matställen, skola, ungdomsgård, apotek och bibliotek mm. Avståndet mellan Halla och Visby är ca 2,5 mil. Det tar ca tjugo minuter att ta sig in till Visby. Ytan på socknen är ca 15 kvadratkilometer och består till stor del av odlad mark med inslag av skog. 2018 var 258 personer boende i socknen varav 120 var kvinnor. Medelåldern i socknen är 40,02 år.

Tidigare var det mest gårdsbebyggelse i socknen samt äldre villaområden på Tomte och Högbro, men nya villor har tillkommit på 80-tal bland annat på Rantarve. Gårdsnamn som förekommer i Halla är Annexen, Broe, Dalbo, Hallegårde, Kambs, Möllebos, Nygranne, Rantarve, Tomte, Tule, och Unsarve.

Halla socken har medeltida ursprung. Den tillhörde Halla ting som ingick i Kräklinge setting i Medeltredingen. 1681 bildades Gotlands norra härad vilket Halla kom att tillhöra.

I socknen finns många fornlämningar. Kända är sju gravfält från järnåldern, varav två stora vid Broe och Unsarve. Det finns stensättningar och en fornborg.

En person som gjort avtryck i Hallas historia är Joel Herlitz från Nygranne. Han har dokumenterat och skrivit många artiklar. Han har även skrivit en bok om Halla som heter ”Minnen från en bygd”. Boken är ett tidsdokument över Halla sockens utveckling på Gotland under det senaste seklet, men den berättar också om fornfynd och fornminnen, om kyrka och präster, om skola och lärare. Ett stort utrymme ägnas Hallaborna och deras gårdar, och ingående skildras utdikningen av Roma myr och betodlingens första år. Boken är rikt illustrerad.

Genom Halla socken passerar museijärnvägen från Hesselby Dalhem till Roma och socknen har egen station vid Tule.

Socknens huvudsakliga samlings- och mötesplats är bygdegården. Halla bygdegård ligger i centrum på ön, vackert belägen i den öppna Hallabygden. Det är den största samlingslokalen för de tre socknarna Halla, Viklau och Sjonhem och den kan ta in 149 personer.

Vill du läsa mer om Halla så gå in på länken nedan.

Välkommen till Bygdeband!

Här hittar du berättelser om vanliga människors märkvärdiga liv. Med över en miljon platser, personer, bilder och dokument är Bygdeband Sveriges enda rikstäckande webbplats för lokalhistoria. Bakom materialet står ca 620 hembygdsföreningar och deras engagerade medlemmar.