UA-135056124-1

Historik om Halla bygdegård och Halla sockenförening

Halla bygdegård och Halla Sockenförening

Bygdegården i Halla är en stenbyggnad som har byggnadsanor från mitten av 1800-talet och var från början en lantbruksfastighet.  Familjen Björkqvist som ägde gården fick ekonomiska bekymmer och tvingades att sälja gården bit för bit. Till slut stod mangårdsbyggnaden med flygel där med bara några tunnland kvar.

Huset köptes då av socknens ungdomsförening SLU (Svenska landsbygdens ungdomsförbund tidigare namn på Centerpartiets ungdomsförbund CUF). Köpet är registrerat 12/1-1945. Lagfarten är inskriven 23/1 1946

1945 beviljades registrering för Broa Bygdegårdsförening u.p.a. Senare Broe bygdegårdsförening. 1949 fick föreningen bygglov för huset. Virke skänktes och dagsverken gjordes av bygdens folk. Ett tiotal personer tecknade borgen för ett banklån.

Huset är i gammal gotländsk stil med bland annat stengesims på långsidorna under taket och en kalkstenstrappa som leder upp till de fina pardörrarna med galler, med andra ord en kulturbyggnad som blev räddad av entusiaster då hembygdsintresset vaknade. Den förfallna gamla byggnaden blev inte riven som en hel del ville. I samband med renoveringen 1949 byggdes scenen till.

Den mark som fanns kvar till fastigheten skötte och odlade föreningen de första åren. Efter 1956 utarrenderades marken i omgångar.

1950 kunde folket i bygden samlas och ta den nyrenoverade bygdegården vid Broe i besittning. 300 personer var med på invigningen. Den gamla ödegården hade fått bli bygdens nya samlingslokal. Med bygden avses även socknarna runt om Halla såsom Viklau och Sjonhem.  Broe bygdegård blev den största samlingslokalen för de tre socknarna och är så fortfarande idag.

Lite kuriosa: Att hyra hela bygdegården 1951 kostade 40: -. Att hyra stolarna kostade 25 öre/st. Bygdegårdsföreningen tog 10 % av inträdesavgiften om biljetter såldes.

1951 anställdes en vaktmästare som arbetade ett antal timmar i månaden efter behov. Arvodet var 1.50/timmen.

I årsberättelsen1955 kan man läsa om de olika evenemang som äger rum i bygdegården det året. Bland annat spelar Roma teaterklubb Roma-revyn i bygdegården. Halla-Sjonhem SLU håller sina månadsmöten. Studiecirklar i traktorskötsel och teater. Tävlingar i sällskapsspel. Kretsmöten och julfester. Gotlands folkbildningsförbund håller flera föreläsningar. Socknens jaktklubb har haft möten samt privata fester. Med andra ord så är bygdegården flitigt använd och fyller en stor funktion i bygden.

1956 deltog 100 personer på årsmötet.

1957 installerades elspis i köket. Även vattenledning dras in från grannens hydrofor.

1958 hyrdes bygdegården bland annat ut till skärmbildsundersökning.

Under 50-talet avslutas alla möten med att man dricker kaffe, underhållnig av SLU-ungdomar eller dans. Sedan bildar man kamratring och sjunger ”Du gamla, Du fria”

1968-69 rivs flygelbyggnaden, köket flyttas in i mangårdsbyggnaden.

1969 Läggs nytt tak och putsas fasaden. Toaletter uppe och värme installeras. Detta finansieras med banklån.

1976 isolerades vinden. Beslut tas på att måla stora salen och lägga nytt golv. Framgår inte om det blir gjort men man tar banklån så det kan man anta.

1980 föreslås att årsmöten ska hållas gemensamt med Halla Hembygdsförening. De båda föreningarna har gått lite armkrok under många år med en hel del samarbeten.

1985 skickas blankett in till Gotlands kommun med namnförslag. Namnet på bygdegården ska vara Halla Bygdegård. Men föreningen heter fortfarande Broe Bygdegårdsförening.

Mellan 1980-86 redovisas i snitt ca 130 uthyrningar per år.

1986 genomgår bygdegården en stor om/tillbyggnation. Huset förlängs 7 meter. Köket moderniseras och bygdegården handikappanpassas. Bland annat med trapplift.  I november 1986 hölls stor invigning med mat och dans.

1987 efter renoveringen hade bygdegården 216 uthyrningar. 1988 uthyrt 249 gånger.

1994 slipades och lackades golvet i stora salen.

2000 firar Broe Bygdegårdsförening 50 år och Halla Hembygdsförening 30 år med fest i en fullsatt bygdegård.

I verksamhetsberättelsen 2000 kan man läsa att bygdegården var uthyrd 133 gånger. De olika evenemangen har varit två teatrar, studiecirklar, vävcirkel på övervåningen, konferenser, styrelsemöten, familjefester, bröllop, Valborgsmässoeld, Vi Unga läger, Skolans luciafest, disco, danskurser mm

2003 målades fönstren.

Från 2005 går uthyrningarna ner ännu mer.

2007 säljs marken på 1,3 hektar till en granne.Det bestäms även att det ska bildas en helt ny förening och att en arbetsgrupp med två personer från varje förening ska jobba med att ta fram förslag på nya stadgar. Namnförslag på nya föreningen är Halla Sockenförening.

19/3 2008 läggs Halla Hembygdsförening och Broe Bygdegårdsförening samman och en helt ny förening bildas, Halla Sockenförening.

Bygdegården ligger i centrum på ön, vackert belägen i den öppna Hallabygden. Den är rymlig, tar in 149 personer.

Källor

Protokoll 26/1 1941  –  1/2 1979 Broe Bygdegårdsförening u p a

Protokoll 8/3 1979  –  19/3 2008 Broe Bygdegårdsförening

Artikel Gotlands Allehanda 20/11 2000 ”Två tunga föreningar i Halla…”