Om Dikanäs

Byarna i Vojmå- och Kultsjödalarna har en kort historia. De första svenska nybyggarna kom hit under 1800-talets första årtionden, det första kronobygget i nuvarande Dikanäs tillkom 1815.
Dikanäs (sydsamiska Gäjka) är en småort i Vilhelmina kommun och här finns även kommunens kvarvarande äldsta kyrka inom Vilhelmina/Stensele pastorat.

Här finns vård, omsorg och grundskola med upptagning från omkring liggande byar (Kittelfjäll, Henriksfjäll, Grönfjäll, Matsdal, Bergland m.fl.)  I Dikanäs finns även två livsmedelsaffärer, en diversehandel, en bensinstation, byagård, bagarstuga och mycket annat. Camping och stugby finns ca tre km från byn. Sagavägen passerar genom orten.

Bygden har en lång och fin tradition av föreningsliv och det sjuder av aktiviteter i Dikanäs. Vi  har en aktiv bygdeförening som under sommaren genomför många evenemang som exempel, bagarstugansdag, pizzakväll, notdragning samt hösthelgen i samarrangemang med företag och föreningar med omnejd. Dikanäs har även jaktskytteklubb, skoterklubb, PRO och idrottsförening (D.I.F – Dikanäs Idrottsförening) som även de har många aktiviteter. En del exempel är fotboll, längdskidor, utförsåkning i Kittelfjäll och innebandy, mm.

Delar av julkalendern Julstrul med Staffan och Bengt spelades in i Dikanäs.
Personer med anknytning till orten:
Andreas Willks(1884-1953), pionjär inom föreningsrörelsen
Bengt-Erik Grahn (1941-), utförsåkare
Lilian Gard (1950-), kristen sångare
Björn Löfström (1950-), journalist och författare
av ”Babels torn i  Bojtiken”