Årsmötet 2024

23 personer mötte upp till årsmötet den 11 maj. Styrelsen fick en ny medlem, och alla fick gott fika efteråt.

23 personer mötte upp till årets årsmöte. Det är ungefär en femtedel av antalet medlemmar.

I och med årsmötet har säsongen börjat på allvar för Dalfors bygdegårdsförening. De flesta aktiviteterna sker ju under sommaren när alla fritidsboende tinat fram.

Ny HLR-kurs i juni

Näst på tur är en ny omgång av den uppskattade HLR-kursen, alltså hjärt- och lungräddning som lärs ut av en instruktör från Civilförsvarsförbundet. Det blir lördag den 8 juni, ordentlig inbjudan kommer snart.

Sedan ordnas förstås midsommarfirande och Dalforsdag som traditionen bjuder, men även andra aktiviteter kan bli av om andan faller på hos styrelsen eller andra aktiva medlemmar.

Fler händer behövs

Apropå aktiviteter flaggade styrelsen för att fler händer behövs. När vi är många som hjälps åt med arrangemangen är det roligt att jobba och kunna göra besökarna glada.

Hör gärna av dig till någon i styrelsen, eller skicka ett mail till dalforsbygdegard@gmail.com om du vill att vi kontaktar dig när det är dags.

Höjd medlemsavgift

I år hade styrelsen föreslagit att medlemsavgiften höjs med 50 kronor till 200 kr per person och år. Det blev också årsmötets beslut. Den nya avgiften gäller från 2025.

Senast avgiften höjdes var 2016, och sedan dess är det mycket som blivit dyrare.

Medlemslotteri

Nytt för i år var ett medlemslotteri, där alla som betalt medlemsavgiften senast 30 april var med i dragningen.

Högsta vinsten – presentkort på 400 kronor i Dalfors lanthandel – gick till Ulla Häll. Tyvärr var varken hon eller någon annan av de totalt sju vinnarna närvarande på mötet, men de får hämta sina vinster senare.

Trafiken engagerar

Under punkten övriga frågor togs föreningens engagemang för en mer trafiksäker genomfart upp.

Styrelsen har ju dragit i de trådar som finns, men hittills bara fått avslag från två instanser inom Trafikverket.

Både polisen och Rättviks kommun är dock positiva till vårt engagemang, och det kan vara avgörande när länsstyrelsen senare i år ska ta ställning till vår begäran att sänka hastigheten till 50 km/h genom byn.

Skräpiga träd stör

En annan fråga som varit uppe tidigare är hur vi ska bli av med fällda träd som lämnats kvar och förfular annars vackra platser, till exempel nedanför bygdegården. Vi ska försöka prata med Sveaskog igen, men också se om vi själva kan ordna någon form av röjning.

Valen

Ordförande Anders Bohman omvaldes, liksom kassören Lisa Hansson och sekreteraren Karin Wennermark.

Lennart Hansson har ett år kvar på sitt mandat i styrelsen. Det har även Antilla Antinoja, men eftersom hon bett att få sluta i förtid gjordes ett fyllnadsval. Det blev Jaan Kokk som utsågs till ordinarie styrelsemedlem på ett år.

Jerker Andersson omvaldes som styrelsesuppleant på två år. Anna Koivula har ett år kvar på sitt mandat som suppleant i styrelsen.

Revisorerna Erik Börjehag och Susanne Börjehag omvaldes liksom revisorssuppleanten Ingmarie Häll. Ny revisorssuppleant, efter Margareta Häll som avböjt omval, blev Merit Mickelsson.

Valberedningen, bestående av Anki Almstedt och Mia Swanesjöö, omvaldes.

Gofika utomhus

När själva årsmötet var avklarat kunde vi njuta av fika utomhus i det vackra försommarvädret. Anki Almstedts hembakta bullar o sockerkaka hade en strykande åtgång.

Protokoll från årsmötet skickas ut i mail till alla medlemmar.

Är du inte medlem? Så här blir du det!